خانه‌های روستایی بیمه می‌شوند

تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۱۲/۰۲

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها از امضای تفاهم‌نامه با یکی از بنیادها برای پوشش بیمه‌ای خانه‌های روستایی خبر داد.

سعیدرضا جندقیان در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص اظهار کرد: خانه‌های روستایی به صورت جزئی و پراکنده بیمه هستند اما در سطح ملی کمتر تشویق یا عاملی برای همگرایی این اتفاق وجود داشت.

وی با بیان اینکه با یکی از بنیادها در حال امضای تفاهم نامه به این منظور هستیم تا تعدادی از خانه‌های روستایی از این طریق بیمه شوند، گفت: در حقیقت متولی این کار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیست اما چون دهیاران و مدیران روستایی با سازمان ارتباط بیشتری دارند، بنا است که این تفاهم نامه از طریق سازمان‌شهرداری‌ها دنبال شود.

وی اضافه کرد که جزییات این تفاهم‌نامه در روزهای آتی اعلام خواهد شد.

جندقیان با بیان اینکه در کشور در حال حاضر 62 هزار آبادی و روستا وجود دارد که از این تعداد 38 هزار آن روستا است، اظهار کرد: تقریبا غالب سکونتگاه‌های بالای 20 خانوار را روستا نامیده می‌شود و کمتر از آن نیز "آبادی" نام می‌گیرد.

وی ادامه داد: از میان 38 هزار روستا، 33 هزار و 700 روستا دهیاری دارند و 87 درصد جمعیت روستایی کشور توسط دهیاران مدیریت می‌شوند. تنها حدود 12 درصد روستاها دهیاری ندارند که این 12 درصد هم روستاهای کوچکی هستند که کمتر از 20 خانوار جمعیت داشته و شرایط ایجاد دهیاری ندارند یعنی قانون این اجازه را نمی دهد که برای آنها دهیاری ایجاد شود.

به گفته معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها، فلسفه شکل‌گیری دهیاری‌ها برای توسعه روستایی بوده ولی معاونت امور دهیاری‌ها برای نظم بخشی به دهیاران است یعنی فلسفه ذاتی دهیاری‌های وزارت کشور توسعه‌ای نیست و هدف آن نظم بخشیدن به دهیاری‌ها بوده و بیشتر نقش برنامه ریز را دارند.
جندقیان گفت: از ابتدای سال 82 که دهیاری‌ها تاسیس شدند تا پایان شهریور امسال 13 هزار میلیارد تومان پول به روستاها تزریق شده که 9400  میلیارد تومان آن در دولت یازدهم انجام شد به عبارت دیگر 73 درصد منابع دهیاری ها در دولت روحانی اختصاص یافت و توجه بیشتری به امور دهیاری‌ها شد. مقاله های سوابق بیمه ، مشاهده سوابق بیمه و ثبت نام سوابق بیمه را مطالعه نمایید .

منبع : ایسنا