صرف‌نظر از درآمد مالیاتی به بهای افزایش ضریب نفوذ بیمه

تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۱۲/۰۲

مدت‌هاست که موضوع حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه از سوی کارشناسان و مدیران صنعت بیمه مطرح است. موضوعی که گرچه در لایحه دائمی شدن مالیات بر ارزش افزوده گنجانده شده ولی مشخص نیست که مجلس به صورت کامل با آن موافقت کند. با این حال کارشناسان تاکید دارند که با توجه به ضرورت افزایش ضریب نفوذ بیمه در میان مصرف کنندگان بهتر است که دولت و مجلس ازکسب درآمد مالیاتی از این بخش صرف نظر کنند و در عوض مصرف کنندگان را تشویق کرده که از انواع خدمات بیمه استفاده بیشتری کنند.

به گزارش ایسنا، ‌ هشت سال از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌گذرد. قانونی که از ابتدای اجرا همواره با اعتراضات فراوانی روبه‌رو بوده و ضرورت اصلاح آن مطرح شده است. یکی از مباحث این قانون که امروز اصلاح آن با جدیت در دستر کار قرار دارد، موضوع «مالیات بر ارزش افزوده صنعت بیمه» است.

سال گذشته بود که وزیر اقتصاد دولت یازدهم، طی سخنانی در همایش بیمه و توسعه اقتصادی و دارایی از برنامه حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه، به عنوان یک خبر خوب برای صنعت بیمه یاد کرد  و گفت: در لایحه مالیات بر ارزش افزوده، حذف این مالیات از صنعت بیمه دیده شده است که امیدواریم تصویب شود.

البته وزیر اقتصاد دولت دوازدهم تغییر کرد و صنعت بیمه چشم به راه ماند تا ببیند وزیر جدید چه تصمیمی می‌گیرد. در ادامه مطرح شد که وزیر جدید هم با حذف مالیات بر ارزش افزوده صنعت بیمه موافق است ولی این لایحه ممکن است در مجلس با مخالفت‌هایی رو به رو شود.

 

موضع مجلس چیست؟

پی‌گیری ایسنا ‌از برخی از نمایندگان کمیسیون اقتصادی و برنامه‌وبودجه مجلس نشان داد که این موضوع هنوز در دستور کار جدی مجلس قرار ندارد. با این حال محمدرضا پورابراهیمی در این زمینه مسائلی را مطرح کرده است: او چندی پیش با تاکید بر اینکه باور دارد باید مالیات بر ارزش افزود از صنعت بیمه ایران حذف شود این را هم گفت که این موضوع در دستور کار مجلس است والبته مجلس  در حال نهایی کردن لایحه مالیات بر ارزش افزوده است ولی در این زمینه در برخی موارد نیاز به ارایه نظر کارشناسی مدیران صنعت بیمه وجود دارد که مجلس انتظار دارد در اسرع وقت از سوی بیمه مرکزی به مجلس شورای اسلامی ارایه شود.

آخرین خبری که عبدالناصر همتی، رئیس بیمه مرکز ایرانی در اختیار رسانه‌ها قرار داد این بود که علی‌رغم رایزنی‌های بسیار با این حال به نظر نمی‌رسد که مجلس در نظر داشته باشد که کل صنعت بیمه را از مالیات بر ارزش فزوده معاف کند.

همتی با انتقاد از هزینه‌های تحمیل شده بر صنعت بیمه این را هم گفت که در همه کشورهای دنیا دولت‌ها با اعمال مشوق‌هایی به دنبال افزایش ضریب نفوذ بیمه هستند ولی در ایران دولت اقداماتی می‌کند که نقش بازدارنده را در مصرف‌کنندگان بیمه ایفا می‌کند.

وی چنین توضیح داد: «وقتی ما ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از بیمه‌گذار دریافت می‌کنیم در واقع هزینه‌های بیمه را برای او افزایش می‌دهیم و این با استراتژی دولت مبنی بر توسعه بیمه‌ها در تضاد است. گرچه برخی دوستان معتقدند که با حذف مالیات بر ارزش افزوده بیمه‌ها درآمد دولت کاهش می‌یابد، ولی ما نیز بر این نکته تاکید داریم که حذف مالیات بر ارزش افزوده کمک خواهد کرد که افراد تمایل بیشتری برای بیمه شدن داشته باشند.»

گفتنی است آخرین خبرها از مجلس حاکی از آن است که مجلس با حذف مالیات بر ارزش افزوده بیمه عمر شخص ثالث و درمان موافقت خواهد کرد ولی کل بخش‌های صنعت بیمه معاف از مالیات بر ارزش افزوده نخواهد شد.

 

کارشناسان چه می‌گویند؟

اغلب کارشناسان امور بیمه و امور مالیاتی نیز قویا بر این تاکید دارند که بهتر است دولت در بخش مالیات بر ارزش افزوده، از کسب درآمد از صنعت بیمه صرف نظر کند تا به افزایش ضریب نفوذ بیمه که در ایران وضعیت مناسبی ندارد، ‌کمک کند.

غلامحسین دوانی، کارشناس امور مالی و مالیاتی در این زمینه به ایسنا، ‌چنین توضیح می‌دهد: پیشنهاد ما به مجلس این است که در راستای حذف مالیات بر ارزش افزوده صنعت بیمه اقدام کند (البته نه به صورت معافیت بلکه به صورت مشمول با نرخ صفر)، تا به این ترتیب به افزایش ضریب نفوذ بیمه کمک کند.

موضوع حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه مورد تاکید شرکت‌های بیمه هم هست. شرکت‌های بیمه می‌گویند گرچه در این جریان پولی از جیب شرکت‌های بیمه نمی‌رود و تاثیری در سود و زیان شرکت‌های بیمه ندارد ولی در کاهش اقبال مصرف‌کننده از بیمه موثر است.

رسول تاجدار، ‌ در این زمینه به ایسنا گفت: هزینه مالیات ارزش  افزوده بیمه توسط شرکت‌های بیمه تامین نمی‌شود. بلکه مصرف‌کنندگان هستند که هزینه‌های آن را تامین می‌کنند یعنی کسانی که بیمه‌نامه اتوموبیل، ‌آتش‌سوزی، مسئولیت و... می‌خرد.   این هزینه در نهایت منجر به افزایش هزینه سبد خانوار می‌شود.

وی ادامه داد: با این حال ما شرکت‌های بیمه به دنبال آن هستیم که مالیات بر ارزش افزوده کاهش پیدا کند به این علت است که می‌خواهیم با کاهش بهای تمام شده‌ی بیمه در سبد کالاهای خانوار باعث افزایش تقاضا شویم. و همین هزینه کسر شده صرف بیمه‌نامه‌ی دیکری مانند آتش‌سوزی و... شود.

مدیرعامل بیمه البرز در ادامه سخنانش بیان کرد: در تمام دنیا اصولا مالیات بر مصرف اصولا این نوع مالیات را اغلب برای کالاهای لوکس و پرخطر و مضر افزایش می دهند و نه بر کالاهایی که دولت در نهادهای ذی‌ربط مثل بیمه مرکزی و سایر شرکت‌های بیمه تمام انرژی خود را می‌گذارد که این خدمات و کالا به سبد خانوار اضافه شود. در نظر داشته باشید که کالای بیمه در ایران بسیار ضروری است و فرهنگ آن هم در ایران بسیار پایین است. و حوادثی که در کشور اتفاق افتاد مثل پلاسکو، زلزله کرمانشاه و... نشان می‌دهد که ضریب پوشش خسارت‌های همگانی ما زیر ۳۰ درصد است. حتی در بعضی مواقع زیر ۲۰ درصد است. یعنی اگر اتفاقی بیفتد بیش از ۸۰ درصد فاقد بیمه است. لذا در این شرایط به اعتقاد ما حذف مالیات ارزش افزوده مساعدتی است به خانواده‌ها که بتوانند خدمات بیشتری از بیمه دریافت کرده و بیمه‌نامه‌های بیشتری را بخرند.
تاجدار در ادامه سخنانش تاکید کرد: بنابر آنچه گفته شده مالیات بر ارزش افزوده اثر سود و زیانی بر شرکت‌های بیمه ندارد. مقاله های سوابق بیمه ، مشاهده سوابق بیمه و ثبت نام سوابق بیمه را مطالعه نمایید .

منبع : ایسنا