مراقب کلاهبرداران آنلاین در حراج‌های روز مادر باشید

تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۱۲/۱۳

رئیس پلیس فتا خراسان‌جنوبی گفت: مجرمان سایبری با ترفند حراج در فضای سایبر به دنبال طمعه و شکار رمزهای عبور و اطلاعات مهم بانکی خریداران کادو برای روز زن یا مادر هستند.

سرهنگ «علی محمدپور» با اشاره به نزدیک شدن به ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن و مادر گفت: در این ایام شاهد حراج از سوی فروشگاه‌های اینترنتی برای این روز هستیم.

وی افزود: بسیاری از کاربران با توجه به محدودیت‌های زمانی و مکانی تلاش دارند تا با خرید از فروشگاه‌های اینترنتی که ارسال محموله را نیز به عهده دارند، بتواند کادوی مورد نظر خود را در روز ولادت حضرت فاطمه(س) به مادر و همسر خود تقدیم کنند.

رئیس پلیس فتا خراسان‌جنوبی مهمترین اصل در خریدهای اینترنتی را خرید از فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی دانست و تصریح کرد: متاسفانه برخی از سودجویان سایبری با جعل نماد اعتماد الکترونیک(enamad) به دنبال سرقت اطلاعات بانکی قربانیان هستند، اما کاربران باید بدانند که مهم‌ترین نکته برای ناکام گذاشتن فیشرها(طراحان صفحات فیشینگ) رعایت نکات ساده ایمنی همچون تایپ کردن آدرس سایت و توجه به داشتن نماد اعتماد الکترونیک است.

محمدپور در خصوص نحوه اطمینان از نماد اعتماد الکترونیک بیان کرد: کاربران با کلیک کردن بر روی تصویر لوگوی نماد، صفحه مجوز مربوطه را مشاهده می‌کنند در غیر این صورت نماد جعلی است.

وی افزود: همچنین دامنه وب سایت فروشگاه مورد نظر خود را در فهرست کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی منتشر شده در سایت نماد اعتماد به آدرس enamad.ir جستجو کنید.

رئیس پلیس فتا خراسان‌جنوبی در خصوص تشخیص صفحات جعلی (فیشینگ) از اصلی گفت: برای اطمینان از این موضوع باید درگاه بانکی با HTTPS شروع شده باشد و همچنین کاربران مدنظر داشته باشند کد امنیتی درگاه‌های‌بانکی با هربار refresh کردن تغییر می‌کند، ولی معمولا در اکثر صفحات فیشینگ کد امنیتی به صورت عکس بوده وبا refresh کردن تغییر نمی‌کند.

وی یادآور شد: کاربران مدنظر داشته باشند برای وارد کردن اطلاعات حساب، یا نام کاربری از صفحه کلید مجازی در نظر گرفته شده توسط درگاه‌های بانکی استفاده کنند.

خواندن مقاله های ردیابی گوشی دزدیده شده یا گم شده و پیدا کردن گوشی آیفون دزدیده شده را نیز به شما عزیزان توصیه می کنیم .

منبع : ایسنا