سامانه الکترونیکی کاهش طلاق در کرمانشاه راه‌اندازی شد

تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۱۲/۱۳

معاون مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی از راه اندازی سامانه الکترونیکی کاهش طلاق در کرمانشاه خبر داد.

مجید ارجمندی در نشست مشترک با مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، مدیرکل دفتر اموراجتماعی استانداری و معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان  با اشاره به آغاز فعالیت سامانه کاهش طلاق در کرمانشاه، ادامه داد: این سامانه ابتدا در شهر کرمانشاه و سپس در دیگر شهرستان‌های استان راه اندازی می‌شود.

وی از برون سپاری مراکز کاهش طلاق در دادگستری‌ها به مکانی خارج از فضای قضایی همزمان با راه اندازی سامانه کاهش طلاق خبر داد و گفت: طبق تعامل مشترک مدیرکل بهزیستی استان با دادگستری این کار به زودی و بدون مشکل انجام می‌پذیرد. مقالات سامانه ثنا هیواتک و ثبت نام در سامانه ثنا را نیز بخوانید .

ارجمندی عنوان کرد: با راه اندازی این سامانه افرادی که متقاضی طلاق هستند پس از مراجعه به دادگاه خانواده برای درخواست طلاق باید ابتدا در سامانه کاهش طلاق بهزیستی ثبت نام کنند و در مراکز بهزیستی مرحله غربال گری اولیه را سپری کنند.

این مسئول با بیان اینکه با اجرای  سامانه طلاق افراد قبل از ورود به دادگاه ها و ثبت رسمی دادخواست طلاق،  وارد چرخه مددکاری و روانشناسی می‌شوند، گفت: افراد از این طریق در وادی طرح دعوی قرار نمی‌گیرند و اگر نیاز بود از طریق این مراکز به مراجع قضایی ارجاع می‌شوند.

معاون مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در  این سامانه تلاش می‌شود بین زوجین سازش ایجاد شود و چنانچه مشکلات به حدی باشد که سازشی وجود نداشته باشد و طلاق انجام گیرد، سازمان بهزیستی برای افراد دو بسته در نظر می‌گیرد، که یکی برای کودکان طلاق  و بسته دیگر افزایش مهارت زوجین برای ازدواج مجدد است.

به گفته ارجمندی نرم افزار سامانه طلاق موجب تعامل بین دستگاه های فرهنگی مرتبط می‌شود که هر کدام می‌توانند به صورت آنلاین آمارهای استانی و کشوری در این زمینه را مشاهده کنند.

این مسئول افزود: سامانه کاهش طلاق  هم می‌تواند به عنوان ابزاری در دست کارشناسان و مددکاران قرار بگیرد و هم  به عنوان یک ابزار مدیریتی به دادگستری و بهزیستی کمک کند تا بر کار مراکز نظارت بهتری داشته باشند.

وی بر افزایش استفاده از ظرفیت مراکز مشاوره غیردولتی در کنار راه اندازی این سامانه تأکید کرد و  افزود: با توجه به اینکه میزان خشونت در استان کرمانشاه بالاست، گسترش فرهنگ مشاوره می‌تواند کاهش دیگر آسیب‌ها در استان را به همراه داشته باشد.

علیرضا گودرزی مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمانشاه نیز در این نشست گفت: قبح طلاق در جامعه شکسته شده و باید مسئولانی که مدیریت بحران های اجتماعی را بر عهده دارند در مقابله با این آسیب وارد میدان شوند.

وی ادامه داد: در حالی که برنامه‌هایی برای کاهش طلاق در جامعه اجرایی می‌شود، افرادی نیز هستند که تلاش دارند میزان شیوع این آسیب اجتماعی را بالا برند و می‌توان گفت در این زمینه شاهد یک جنگ و رقابت هستیم.

به گفته مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمانشاه، راه اندازی سامانه کاهش طلاق اقدام خوبی از سوی بهزیستی است که می‌توان با وجود آن و کاهش این آسیب جامعه ای شاد داشته باشیم.

این مسئول گفت: با رخ دادن طلاق دیگر آسیب‌های اجتماعی مانند کودکان کار و خیابانی، زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار به وجود می‌آید و افراد متقاضی طلاق با ثبت نام در این سامانه آموزش های لازم را فرا می‌گیرند. 

منبع : ایسنا