کاهش 4.4 درصدی موجودی پرونده های دادگستری استان کرمان

تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۱۲/۱۴

رییس کل دادگستری استان کرمان از کاهش 4.4 درصدی موجودی پرونده‌های دادگستری استان خبر داد و گفت: طی یازده ماه گذشته 507 هزار و 162 فقره پرونده وارد دادگستری استان کرمان شده است.

یدالله موحد در جلسه شورای قضائی استان کرمان با حضور معاون اول قوه قضائیه و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه اظهار کرد: به همت کارکنان قضائی و اداری موجودی پرونده های دادگستری استان کرمان از 134 هزار پرونده به 90 هزار پرونده کاهش یافته است.

وی با اعلام این‌که «به طور متوسط ماهانه 50 هزار پرونده وارد دادگستری استان کرمان می‌شود» افزود: طی یازده ماه گذشته 507 هزار و 162 فقره پرونده وارد دادگستری استان کرمان شده است.

وی با اشاره به این‌که «موجودی پرونده‌ها پایان بهمن 96 نسبت به شهریور 93، 32 درصد کاهش داشته است»، افزود: موجودی پرونده ها پایان بهمن 96 نسبت به ابتدای سال 96، 4.4 درصد کاهش داشته است.

رییس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: با تلاش شبانه‌روزی کارکنان قضائی و اداری طی یازده ماه گذشته 511 هزار و 305 فقره پرونده مختومه گردیده است که نشان دهنده افزایش 17.5 درصدی در این رابطه هستیم.

وی با اشاره به این‌که «استان کرمان از حیث استفاده از فناوری اطلاعات جزء 5 استان برتر کشور می‌باشد»، گفت: ارتباط ویدوئو کنفرانس تمامی حوزه های قضائی و زندان‌های استان کرمان با یکدیگر برقرار شده است و تاکنون 33 جلسه رسیدگی دادگاه بصورت الکترونیکی برگزار شده است.

وی برخی از اقدامات انجام شده در حوزه فناوری اطلاعات را اجرای پروژه استاندارد سازی اتاق سرور و پاور و تجهیز 31 حوزه های قضایی به فیبر نوری اعلام کرد و به راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در شهر کرمان و تعداد 9 دفتر در شهرستان‌های استان اشاره کرد و گفت: تا به امروز تعداد  139 هزار و 786 نفراز شهروندان کرمانی  در سامانه ثنا ( ابلاغ الکترونیک ) ثبت نام نموده اند و تعداد 584 هزار و 800 اوراق قضائی بصورت الکترونیکی ابلاغ شده است. در صورتی که در مورد ثبت نام در سامانه ثنا مشکلی دارید مقاله ثبت نام در سامانه ثنا هیواتک  و نحوه مشاهده ابلاغیه را مطالعه نمایید .

وی با اشاره به این‌که «بیش از 56 درصد از پست های مصوب قضایی دادگستری استان کرمان بلاتصدی می باشند» ،عنوان کرد: در استان کرمان به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت 9.9 قاضی وجود دارد که در آمار کشوری به طور متوسط به ازای هر یکصدهزار جمعیت 13.6 قاضی در حال فعالیت هستند.

موحد به اعم اقدامات ستاد استانی اقتصاد مقاومتی در ابعاد حقوقی و قضایی اشاره کرد و گفت: ساماندهی و ایجاد شعب تخصصی رسیدگی کننده به دعاوی مطروحه در حوزه فعالیت اقتصادی، تعامل و تبادل نظر با مقامات دولتی و غیردولتی و ارتباط منظم و مستمر با فعالان بخش خصوصی به منظور اطلاع رسانی از مسائل و مشکلات حقوقی و قضائی سرمایه گذاری و مساعدت در رفع آن از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه می باشد.

وی ایجاد هماهنگی در فعالیت هیات های مشاوره، کارشناسی و داوری، بررسی مسایل و مشکلات پیرامونی مسکن مهر جوانان، برگزاری جلسه جهت ایجاد وحدت رویه در صدور احکام راجع به دعوای مطرح شده از ناحیه بانک ها به طرفیت تولیدکنندگان و سرمایه گذاران اقتصادی، راه اندازی واحد داوری اتاق بازرگانی، انعقاد تفاهم نامه مشترک کاری در حوزه  قضا و اقتصاد و ایجاد کارگاه های آموزشی را از دیگر فعالیت های این ستاد برشمرد.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در حال حاضر 18 پروژه عمرانی در حال احداث داریم که 6 مورد آن مربوط به حوزه های قضائی جنوب و شرق استان کرمان می باشد.

وی با اعلام این‌که «کرمان در سال گذشته رتبه سوم از حیث بیشترین صلح وسازش را به خود اختصاص داده بود» اعلام کرد: در سال قبل 171 هزار و 241 فقره پرونده وارد شوراهای حل اختلاف کشور شده است که از این تعداد 48 هزار و 282 فقره آن منجر به صلح و سازش شده است.

وی عملکرد شورای حفظ حقوق بیت المال را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در سال گذشته با اقدامات شورای حفظ حقوق بیت المال از تصرف 3337 هکتار پیشگیری به عمل آمده است.

وی به اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان اشاره کرد و افزود: کسب رتبه برتر در میان استان های کشور، کسب رتبه اول در برنامه های حقوقی، مقابله با حاشیه نشینی و مبلغین مذهبی از جمله موفقیت های معاونت اجتماعی دادگستری است.

رییس شورای قضائی استان کرمان به اجرای موفق طرح  هر مسجد یک حقوقدان در استان کرمان اشاره کرد و گفت: برگزاری مسابقات متعدد فرهنگی، قرآنی و همچنین برگزاری کارگاههای آموزشی مهارت های زندگی وتربیتی ویژه کارکنان وخانواده را از جمله اقدامات معاونت فرهنگی دادگستری استان کرمان اعلام کرد.

وی یادآور شد: استان کرمان دارای 30 حوزه قضائی می باشد که از این تعداد 18حوزه های قضایی شهرستان و 12 حوزه قضائی بخش می باشد .

منبع : ایسنا