ناتوانی در پرداخت مهریه، نیمی از مددجویان جیرفتی را راهی زندان کرد

تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۱۲/۱۵

نیمی از مددجویان مالی در جیرفت، بدلیل عجز از پرداخت مهریه، در زندان به سر می‌برند. احمدعلی انجم روز رئیس دادگستری شهرستان جیرفت گفت:ضرورت دارد مسئولین امر فرهنگ و تحکیم خانواده، اهتمام ویژه‌ای در زمینه آموزش سبک زندگی و توانمندسازی زوجین جوان داشته باشند.

احمد علی انجم روز در حاشیه بازدید از زندان جیرفت اظهار داشت: اصل نهاد خانواده بایستی  بر اساس تعالیم اسلامی،‌ مهر و محبت، تفاهم و شیوه صحیح مدیریت باشد نه بر اساس پرداخت مهریه و مطالبه نفقه و دخالت بی‌مورد دیگر افراد در مسائل زندگی خصوصی زوجین.

وی مهریه و دیه را از مصادیق حق الناس ذکر کرد و گفت: با توجه به این‌که درقضاوت اسلامی حق الناس از اهمیت زیادی برخوردار است باید شرایط را به گونه‌ای فراهم آوریم که افراد به دلیل عجز از پرداخت دیه، مهریه و ... در زندان به سر نبرند.

 وی با بیان این‌که زندان جای اشرار و مجرمین خطرناک است نه جای محکومین مالی، تأکید کرد:  علاوه بر دولت، افراد جامعه خصوصاً خیرین،‌ شورای حل اختلاف  و ریش سفیدان و معتمدین باید زمینه‌هایی فراهم کنند تا هم طلبکاران و هم آسیب‌دیدگان به حق و حقوق برسند تا زندان‌ها  از وجود محکومین جرائم خرد مالی و جرائم غیرعمدخالی شود.

انجم روز گفت: نظام قضائی کشور ما نیز که متأثر از اسلام است بخش قابل توجهی از آن به اهمیت حق الناس و دفاع از آن پرداخته است و توجه ویژه‌ای به رد مال و بری ذمه نمودن خود از حق الناس و حقوق الهی نموده است .

وی در ادامه با بیان این‌که، اهمیت مسأله حق الناس در اسلام به حدی  است که پیامبر اکرم (ص) در روزهای آخر عمر خود و با آن شرایط سخت بیماری در مسجد حاضر می‌شوند و می فرمایند هر کس حقی از من دارد مطالبه کند که ادای حق مردم در دنیا راحت‌تر از آخرت است.

رئیس حوزه قضایی شهرستان جیرفت در بخش دیگری از سخنانش به راهکارهای کاهش زندانیان مالی اشاره کرد و افزود: احتیاط در رانندگی و نداشتن سرعت غیر مجاز در کاهش تصادفات جاده‌ای و جلوگیری از زندانی شدن افراد به دلیل نپرداختن دیه موثراست و رانندگانی که وسایل نقلیه دارند باید احساس مسئولیت کنند و نسبت به بیمه شخص  خودرو خود اقدام نمایند و بدانند که کوچکترین بی‌احتیاطی و سرعت غیرمجاز ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری را برای خود، فرد آسیب دیده و حتی خانواده‌ها به وجود آورد.

وی هم‌چنین به مزایای بیمه شخص ثالث برای رانندگان وسایط نقلیه اشاره کرد و افزود: چنانچه رانندگان خود را بیمه شخص ثالث نمایند در صورت بروز حادثه از زندانی شدن خود و هم‌چنین آسیب‌ها و تبعات بعدی برای خانواده‌شان جلوگیری می‌کنند و در ضمن از قربانی خطای راننده و خانواده آنان حمایت می‌کند.

رئیس دادگستری جیرفت، عفو و گذشت طلبکاران و هم‌چنین تلاش شوراهای حل اختلاف برای صلح و سازش را در کاهش تعداد محکومین مالی موثر دانست و افزایش این تلاش‌های خیرین و افراد معتمد و ریش سفیدان طوایف را خواستار شد تا باعث کاهش تعداد زندانیان مالی در زندان‌ها شود. خواند مقالات ثنا ، سامانه ثنا ، راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا هیواتک و مشاهده ابلاغیه در سامانه ثنا را به شما عزیزان توصیه می کنیم .

منبع : ایسنا