معاون مرکز آمار قوه قضائیه: سامانه آگهی الکترونیکی راه اندازی می شود

تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۱۲/۲۰

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نظارت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: تا پایان سال سامانه آگهی الکترونیکی راه اندازی می شود و مردم از طریق این سامانه می توانند بررسی کنند که آگهی مربوط به آنها صادر شده است یا نه؟

علی اصغر تدین در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: از سال 82 برنامه الکترونیکی کردن پرونده های قضایی در قالب طرحی به نام طرح مدیریت پرونده قضایی (سمپ) آغاز به کار کرد و پس از انجام آزمایشی این طرح در تهران از سال 87 در سراسر کشور توسعه پیدا کرد و اجرای سراسری آن در 98 درصد نقاط کشور تحقق پیدا کرده است.
وی گفت : پس از آن دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تهران و مراکز استان ها راه اندازی شد و ارائه دادخواست و شکواییه از طریق این دفاتر انجام می شود و تلاش خواهد شد تا چند ماه آینده شکایت های کیفری هم در این دفاتر ثبت شود.
تدین افزود: هم اکنون 300 دفتر خدمات الکترونیک قضایی در سراسر کشور فعال است که تا پایان سال آینده تعداد این دفاتر به هزار و 700 دفتر خواهد رسید.
­معاون پژوهش ، برنامه ریزی و نظارت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: عمده مردم از خدمات ارائه شده در این دفاتر ابراز رضایت می کنند.
وی افزود: بحث ابلاغ الکترونیکی هم که از مدت ها پیش کلید خورده بسیار کارگشا بوده
و در هر نقطه ای برای مردم قابل دسترسی است و همه ابلاغ ها از طریق تلفن همراه اعلام می شود و افراد اگر به سامانه ثنا مراجعه و کد دریافت کنند هر زمان که پرونده ای مربوط به آنها تشکیل شد از طریق شماره تلفن همراهشان ابلاغ می شود.
تدین گفت : در گذشته برخی با سوء استفاده از امکان قانونی ، مخاطب خود را مجهول المکان معرفی و دعاوی علیه او مطرح می کردند و چون نشانی این افراد را هم اعلام نمی کردند با نشر آگهی ، دادرسی انجام و دادگاه برگزار می شد و فرد به محکومیت می رسید بدون آنکه مطلع شده باشد ، اما اگر همه افراد در سامانه ثنا ثبت نام کنند بلافاصله به محض تشکیل پرونده به آنها اطلاع رسانی می شود.
وی افزود : در آینده ای نزدیک سامانه آگهی الکترونیکی هم راه اندازی می شود و مردم از طریق این سامانه متوجه می شوند که دعوایی علیه آنها مطرح شده است یا نه.
تدین گفت: عده ای ممکن است خارج کشور باشند یا از نقطه حضور قوی شان نقل مکان کرده باشند و نگرانند دعوایی علیه آنها مطرح شده است یا نه ؛ که این سامانه آنها را از نگرانی در می آورد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما