۷۷ درصد اوراق قضایی در دادسرای سیرجان به صورت الکترونیک ابلاغ می شود

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۲/۱۷

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان کرمان گفت: بیش از ۷۷ درصد اوراق قضایی در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان به صورت الکترونیک و از طریق سامانه ثنا ابلاغ می‌شود.

حمید خالقی معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان در رابطه با عملکرد دادسرای شهرستان سیرجان در راستای ابلاغ الکترونیک اظهار کرد: بیش از ۷۷ درصد اوراق قضایی در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان به صورت الکترونیک و از طریق سامانه ثنا ابلاغ می‌شود.

وی گفت: پس از سیرجان، دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بافت با ۷۵ درصد ابلاغ الکترونیک رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول افزود: دادگاه شهرستان‌های ریگان، منوجان و سیرجان به ترتیب با ۶۴،۶۵،۶۶ درصد ابلاغ الکترونیک بیشترین درصد ابلاغ الکترونیک را در دادگاه‌های استان کسب کرده اند.

خالقی خاطرنشان کرد: دادگاه‌های عمومی بخش بروات با ۵۸ درصد و ساردوئیه با ۵۷ درصد بیشترین ابلاغ الکترونیک را در دادگاه‌های عمومی استان به خود اختصاص داده اند.

وی تاکید کرد: به موجب ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ قوه قضائیه موظف است اوراق قضایی را از طریق سامانه‌های الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ کند؛ و مراجعان به دستگاه قضایی نیز موظفند برای ثبت نام و دریافت الکترونیکی اوراق قضایی به سامانه‌ی ثنا که به این منظور ایجاد شده، مراجعه کنند.

این مقام قضایی در ارتباط با مزایای ابلاغ الکترونیک قضایی خاطرنشان کرد: ابلاغ به شخص مخاطب، تسریع در امر رسیدگی، رفع اطاله دادرسی ها، کاهش موجودی شعب، جلوگیری از هرگونه تخلف و خطا در امر ابلاغ، کاهش هزینه‌ها و اطلاع رسانی سریع و لحظه‌ای، حفظ حریم خصوصی را از جمله مزایای ابلاغ الکترونیک می‌باشند؛ و همچنین افراد می‌توانند کلیه اوراق قضائی مربوط به خود را روی گوشی تلفن همراه مشاهده کنند.

خالقی افزود: در شیوه جدید ابلاغ اوراق قضایی مشکلات مردم در شیوه سنتی رفع شده است و از رفت وآمد آن‌ها به سیستم قضایی جلوگیری و نیازی به مراجعه معمولی به در منزل مردم وجود ندارد.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه ابلاغ پل ارتباطی نهاد قضایی با افراد دخیل در پرونده است، گفت: این راه ارتباطی هرقدر سریعتر باشد همان قدر در حل امور مردم و رسیدگی به پرونده آن‌ها تسریع خواهد شد.

منبع : خبرگزاری میزان