با ویژگی جدید Sandbox ویندوز 10 آشنا شوید

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۰/۰۴

برنامه Windows Sandbox امکان ایجاد یک ماشین مجازی را در محیط دسکتاپ می‌دهد و در به‌روزرسانی بعدی ویندوز فعال خواهد شد.

شرکت مایکروسافت در تلاش است تا کاربران فایل‌های ناشناخته با پسوند .exe را بدون ترس و ایجاد مشکل اجرا کنند. بعضی از کاربران عادت دارند تا فایل‌های ناشناخته را توسط ماشین‌های مجازی (نرم افزاری که بر روی سیستم نصب می‌گردد و شبیه ساز محیط رایانه است) اجرا کنند، اما شرکت مایکروسافت راه ساده‌ای را ایجاد کرده تا کسانی که در محیط ویندوز 10 می‌خواهند یک برنامه آزمایش کنند بتوانند در یک محیط جداگانه دسکتاپ این کار را انجام دهند.

Windows Sandbox (به معنی جعبه شنی) ویژگی جدیدی است که در سال 2019 به ویندوز 10 اضافه می‌شود، این ویژگی با ایجاد یک محیط دسکتاپ مجزا در دل دسکتاپ شما این امکان را ایجاد می‌کند تا برنامه‌های ناشناخته را در این محیط بدون هیچ مشکلی اجرا کنید.

این برنامه بسیار امن و یکبار مصرف است، به همین دلیل زمانی که برنامه مورد نظر در این سیستم اجرا شود، با بستن Sandbox کل آن پاک خواهد شد. با اجرای دوباره Sandbox یک محیط مجازی جدید برای شما ایجاد خواهد شد. در این حالت شما نیازی به نصب یک ماشین مجازی ندارید اما نکته بسیار مهم آن است که باید قابلیت‌های مجازی‌سازی را در بایوس سیستم خود فعال نمایید.
این ویژگی بسیار مهم و هوشمندانه از مایکروسافت به نحوی کار می‌کند که با هر بار اجرا Sandbox یک محیط جدید سبک (100مگابایت) از ویندوز نصب و اجرا خواهد شد. برای این کار ویندوز از هایپروایزر (برنامه‌ای که جایگاهی بالاتر از سوپروایزر دارد و ناظر ماشین مجازی خوانده می‌شود، این برنامه اجازه اجرای ماشین مجازی را به رایانه میزبان می‌دهد) خود برای ایجاد یک هسته جداگانه از رایانه میزبان استفاده خواهد کرد.

مایکروسافت قصد دارد تا این ویژگی را برای Windows 10 Pro و Windows 10 Enterprise فعال کند و واضح است که این شرکت برای راحتی کاربران Enterprise و Pro این ویژگی را اضافه خواهد کرد. کاربران قادراند تا این ویژگی را با به‌روزرسانی بعدی (نسخه 18305) آزمایش کنند.

اگر قصد دارید برای تغییر زبان سیستم اقدام نمایید مقاله فارسی کردن ویندوز را مطالعه کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان