هزینه ثبت نام در سامانه ثنا چقدر است؟

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۰/۰۹

انجام خدمات قضائی توسط دفاتر الکترونیکی یکی از بزرگترین طرح‌ ها و دستاوردهای قوه قضائیه است که امکان کاهش مراجعات مردم به مراجع قضایی را تسهیل نموده است.

سامانه ابلاغ ، سامانه‌ای الکترونیکی است که به موجب قانون چه کسانی که در دستگاه قضایی پرونده حقوقی و کیفری دارند و چه کسانی که اصلا پرونده‌ای در دستگاه قضایی ندارند باید در آن ثبت نام کنند که برای ثبت نام به دو روش زیر می توان اقدام کرد:
1. مراجعه مستقیم به دفتر خدمات الکترونیک قضایی

در این روش به نزدیکترین دفتر خدمات قضایی مراجعه و با ارائه کارت ملی و اطلاعات شناسنامه‌ای و آدرس و شماره تلفن و کدپستی و اخذ امضای الکترونیک توسط دفتر، در سامانه ثبت نام الکترونیک جهت ابلاغ اوراق قضایی ثبت نام انجام شده و پس از آن می‌توان نسبت به طرح دعوا اقدام کرد.

 2. پیش ثبت نام در سامانه ثنا (در منزل) و سپس مراجعه به دفتر خدمات قضایی و یا مجتمع قضایی جهت تایید ثبت نام.

در مرحله اول وارد سامانه ثنا می شویم( در صورتی که شخص حقیقی هستید، بر روی ثبت نام شخص حقیقی کلیک کنید.) سپس اطلاعات خود را اعم از کدملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه وارد کنید.

طبق مراحل مشخص شده در سامانه با دقت اطلاعات را وارد کنید. در انتهای مراحل دکمه اتمام ثبت اطلاعات اولیه را کلیک کنید.

گفتنی است؛ جهت اخذ امضا و احراز هویت، با به همراه داشتن کارت ملی و شماره موبایلی که هنگام ثبت نام وارد کرده بودید، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید.

در شهرستان‌هایی که دفتر خدمات قضایی ندارند باید به دادگستری حوزه قضایی مراجعه و شناسه کاربری و رمز عبور دریافت کنید. پس از ثبت نام در سامانه ثنا، برای مشاهده ابلاغ الکترونیک می‌توانید به سامانه eblagh.adliran.ir مراجعه کنید.

کاربران پس از انجام و اتمام کار کامل از سامانه خارج شوند و رمز عبور خود را محل امن ذخیره کنند و به‌صورت دوره‌ای آن را تغییر دهند تا مورد سوءاستفاده احتمالی قرار نگیرد.

برای ثبت نام در سامانه ثنا افراد باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و با ارائه کارت ملی و اطلاعات شخصی نظیر اطلاعات شناسنامه ، آدرس ، کد پستی ، شماره تلفن و ... در این سامانه ثبت نام الکترونیک انجام دهند که افراد برای ثبت نام در این سامانه باید هزینه ناچیزی را تقبل کنند.

در حال حاضر هزینه ثبت نام در سامانه ثنا و دریافت رمز شخصی در دفاتر قضایی 10 هزار تومان است که با پرداخت این مبلغ رمز شخصی توسط دفاتر قضایی ، در همان لحظه برای شما پیامک می گردد و حساب شما فعال می شود.

این هزینه برای پر کردن فرم های مربوطه و احراز هویت از طریق گرفتن اثرانگشت، تطابق عکس و مدارک و امضا می باشد.

این در حالی است که ثبت نام این سامانه در مجتمع های قضایی 22 گانه تهران به صورت رایگان انجام می شود.

افراد پس از تکمیل فرآیند ثبت نام در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با شناسه و رمز اعلام شده می توانند به حساب کاربری خود در سایت ثنا وارد شوند.

گفتنی است؛ این سامانه همه رسیدگی های قضایی را به صورت الکترونیکی به افراد اطلاع می دهد و نقش موثری در حفظ اسرار مردم در پرونده های قضایی دارد.


مراکز ثبت نام و احراز هویت نهایی برای ورود به سامانه ثنا

 

دفاتر خدمات قضایی به منظور تسهیل برخی از امور مربوط به دادگستری ایجاد شده اند که ثبت نام در سامانه ثنا نیز توسط همین دفاتر صورت می گیرد که تعداد نسبتا زیادی از دفاتر خدمات قضایی در شهرهای بزرگ وجود دارند که افراد می توانند به یکی از نزدیکترین دفاتر خدمات قضایی به منزلشان یا محل کار خود مراجعه کرده و در سریعترین زمان ممکن خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند و در برخی از شهرستان های کوچک به دلیل بیش از حد نبودن کار دادگستری دفاتر خدمات قضایی در این شهرها وجود ندارد و شهروندان می توانند با مراجعه به دادگستری شهرستان درخواست ثبت نام در سامانه ثنا را بدهند.

 

منبع: خبرگزاری موج