افزایش امنیت اکانت اینستاگرام‌ با چند ترفند ساده

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۰/۱۵

همان‌طور که شبکه‌های اجتماعی همچنان رشد می‌کنند، فعالیت در آن‌ها می‌تواند خطرناک باشد. شما اغلب نیمی از افرادی که فالو می‌کنید را نمی‌شناسید و حتی ممکن است برخی از آن‌ها در کمین شما باشند.

این امر به خصوص در سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام که کاربران را برای برانگیختن و نیز دریافت لایک بیشتر از سوی سایرین به قرار دادن تصاویر و ویدیوها از طریق تب Explore در صفحه اکانت خود تشویق می‌کند، خطرناک است.

با این حال، ممکن است از تجربه کار با اینستاگرام خصوصی‌تر لذت ببرید، برای این منظور باید اقدامات زیر را انجام دهید:

پروفایل فیسبوک خود را جدا کنید
شانس خوبی است که شما در فیسبوک و اینستاگرام برای اهداف مختلفی فعال باشید. در فیسبوک شما قادر هستید با خانواده و دوستان خود در ارتباط باشید، در حالی‌که شاید از اینستاگرام بیشتر برای انتشار مطالبی استفاده می‌کنید که انجام این کار برای افرادی که در زندگی واقعی شما را می‌شناسند، راحت نیست.

بنابراین، اولین قدم به سوی یک اینستاگرام ایمن، جدا کردن پروفایل فیسبوک خود از این پلتفرم اجتماعی است. به این ترتیب فیس‌بوک قادر نخواهد بود اطلاعات هر دو پروفایل‌های شما را به اشتراک بگذارد. اجازه دهید آشنایان شما در فیس‌بوک تنها بدانند که شما در اینستاگرام هستید.

برای جدا کردن حساب فیسبوک خود از اینستاگرام، به صفحه پروفایل اینستاگرام‌تان بروید و وارد تنظیمات شوید.

به پایین صفحه بروید تا حساب‌های مرتبط را پیدا کنید. سپس روی فیسبوک کلیک کنید. حال باید دکمه Unlink را بزنید؛ کار تمام است. اگر قصد پاک کردن اکانت فیس بوک را دارید ، مقاله حذف اکانت فیسبوک بدون داشتن پسورد را بررسی کنید.

 

حساب کاربری اینستاگرام خود را روی حالت خصوصی (Private) تنظیم کنید
گزینه دیگری که می‌توانید با فعال کردن آن، خود را از آسیب‌های احتمالی به دور نگه دارید، Private است. با انجام این کار اکانت شما به حالت خصوصی تغییر وضعیت می‌دهد و سپس می‌توانید انتخاب کنید که چه کسی می‌تواند شما را فالو کند و استوری‌ها و پست‌های شما را مشاهده نماید. برای انجام این کار مقاله حالت خصوصی اینستاگرام را مطالعه و بررسی کنید.

برای این منظور به تنظیمات بروید و از قسمت اکانت (Account) گزینه Private Account را فعال کنید. توجه داشته باشید که فالوورهای فعلی شما تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت، بنابراین ممکن است بخواهید فهرست فالوورهای خود را چک کنید تا اطمینان حاصل شود که فقط افرادی که می‌خواهید، به گالری شما دسترسی داشته باشند.

 

دوستان نزدیک خود را انتخاب کنید
در پروفایل‌های خصوصی شما تعداد فالوور زیادی نخواهید داشت و یا ممکن است کاربرانی مانند خویشاوندانتان به طور مداوم صفحه شما را شما ببینند. برای این منظور از روش آموزش داده شده در مقاله انتشار استوری فقط برای افراد خاص استفاده کنید.

برای مقابله با این مسائل، توصیه می‌کنیم فهرست دوستان نزدیک‌تان را به یک مجموعه خاص از کاربران تبدیل کنید و بدون ناراحتی سایر فالوورهای خود، استوری‌هایتان را به اشتراک بگذارید.

این ویژگی باعث می‌شود که شما بتوانید لحظات شخصی‌تر خود را بدون نگرانی در مورد والدین یا حتی غریبه‌ها، با آن‌ها به اشتراک بگذارید در حالی که هنوز یک نمایه عمومی در اختیار دارید.

پس از آپدیت اینستاگرام به آخرین نسخه، برای پیکربندی فهرست، گزینه دوستان نزدیک (Close Friends) که در منوی پروفایل شما قرار دارد را انتخاب کنید. 

حال لیست فالوورهای خود را مشاهده خواهید کرد. به منظور افزودن هر شخص به فهرست باید دکمه سبز رنگ Add را لمس کنید.

با انجام این کار می‌توانید فهرستی از مخاطبین خود را آماده کنید. امکان ویرایش این فهرست وجود دارد.

این صفحه دارای یک تبصره پیشنهادی است که در آن اینستاگرام برای اضافه کردن کاربران به فهرست دوستان نزدیک، میزان ارتباط شما با وی را بررسی می‌کند و سپس توصیه می‌کند که آیا شخص موردنظر را در لیست قرار دهید یا خیر.

پس از انجام این کار، قبل از انتشار یک استوری جدید، یک گزینه سبز در اختیار خواهید داشت. آن را انتخاب کنید تا استوری خود را فقط با کاربران موجود در فهرست دوستان نزدیک به اشتراک بگذارید.

علاوه بر این، اگر بخواهید شخصی را از فهرست حذف کنید، می‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید چون اینستاگرام به آن‌ها هشدار نمی‌دهد.

 

استوری‌‌های خود را کنترل کنید
اگر می‌خواهید قواعد دقیق‌تری را برای کسانی که می‌خواهند استوری‌هایتان را تماشا کنند یا مجددا به اشتراک بگذارند، تنظیم کنید، گزینه‌های زیادی وجود دارد. برای مخفی کردن استوری حتما مقاله پنهان کردن استوری را بررسی کنید.

برای دسترسی به آن‌ها، به قسمت کنترل استوری (Story Controls) در تنظیمات بروید. به منظور جلوگیری از نمایش استوری‌هایتان برای هر کاربر، می‌توانید آن‌ها را از طریق اولین گزینه (Hide Story From) اضافه کنید.

همچنین می‌توانید گزینه Allow Sharing را غیرفعال کنید. این گزینه به فالوورهای شما اجازه می‌دهد تا استوری‌هایتان را دوباره به اشتراک بگذارند یا آن‌ها را در قالب پیامی به دایرکت سایر افراد ارسال کنند.

اگر پروفایل شما عمومی باشد، حتی توانایی ممنوعیت پاسخ از سوی همه یا مجموعه خاصی از افراد را دارید.

 

وضعیت فعالیت خود را غیرفعال کنید
برخلاف فیسبوک مسنجر یا واتس‌آپ، به احتمال زیاد از DMهای اینستاگرام فراتر از تصاویر و الگوهای رفتاری استفاده نمی‌کنید.

از این‌رو، به وضوح نیاز به فعال بودن آخرین وضعیت شما (last-seen) در اینستاگرام چندان احساس نمی‌شود و بهتر است که آن را خاموش کنید. برای این منظور به تنظیمات رفته و گزینه Activity Status را غیر فعال کنید.

 

کنترل کامنت‌هایتان را در دست بگیرید

اینستاگرام با بیش از یک میلیارد کاربر، گاهی اوقات مانند هر شبکه اجتماعی دیگری می‌تواند منفی و اسپم باشد. اگر پروفایل شما با این مسائل بیش از حد در معرض دید قرار بگیرد، بهتر است سعی کنید کنترل‌ بیشتری بر روی کامنت‌ها داشته باشید.

اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد که تصمیم بگیرید چه کسی می‌تواند یا نمی‌تواند روی تصاویر شما نظر دهد. شما می‌توانید هر دو راه را ایجاد کنید. اگر می‌خواهید فقط چند نفر نظر خود را در خصوص پست‌های شما اعلام کنند، یک لیست سفید ایجاد کنید یا این‌که لیست سیاه برای ممنوعیت برخی از کاربران ایجاد نمایید.برای انجام عملیات  بستن کامنت ها ، حتما مقاله بستن کامنت در اینستاگرام را مطالعه فرمایید.

برای این منظور باید به قسمت تنظیمات بروید و از قسمت کنترل کامنت‌ها (Comment Controls) مخاطبین موردنظر را به لیست سیاه یا سفید خود اضافه نمایید.

علاوه بر این، می‌توانید از فیلترهای ارایه شده که به صورت خودکار نظرات توهین‌آمیز (offensive comments) را مخفی می‌کند، استفاده کنید یا به صورت دستی مجموعه‌ای از کلمات و عباراتی که می‌خواهید مسدود کنید را اضافه نمایید.

 

توقف خودکار ارسال پست‌ها

اینستاگرام به صورت پیش‌فرض تصاویر یا ویدیوهایی که شما در آن‌ها تگ شده‌اید را نمایش می‌دهد.

گاهی اوقات، این پست‌ها هرزنامه یا تصاویری هستند که شما آن‌ها را دوست ندارید. برای بررسی این موارد قبل از اینکه به نمایه شما اضافه شوند، کافی است گزینه اضافه کردن به صورت خودکار (Add Automatically) را در تنظیمات عکس‌ها و ویدیوهای خود غیرفعال کنید. شما حتی می‌توانید تصاویر موجود که در آن‌ها تگ شده‌اید را حذف کنید برای مخفی شدن در اینستاگرام ، مقاله جلوگیری از تگ شدن در اینستاگرام را مطالعه فرمایید.

 

موقعیت مکانی خود را پنهان کنید
موقعیت مکانی شما یکی از حساس‌ترین بخش‌های برنامه‌های اطلاعاتی اجتماعی مانند اینستاگرام و افرادی است که از آن بهره‌برداری می‌کنند. بنابراین، اقدام ایمن‌تر این است که مانع ارسال موقعیت جغرافیایی خود شوید و حتی مجوز دسترسی اینستاگرام به GPS، را مسدود نمایید.

در دستگاه‌های iOS، با رفتن به تنظیمات و بخش حریم خصوصی (Privacy) و سپس مراجعه به سرویس‌های موقعیت مکانی (Location Services) می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

در دستگاه‌های اندرویدی نیز می‌توانید با مراجعه به تنظیمات و انتخاب Security & Location، این گزینه را غیرفعال کنید.

نکته: برای اعطای مجوز موقت به یک برنامه می‌توانید Android، Bouncer را امتحان کنید. به محض این‌که یک برنامه خاص را می‌بندید، می‌توانید مجوزها را به طور خودکار لغو کنید.

آیا اینستاگرام از شما جاسوسی می‌کند؟

با استفاده از این اقدامات، شما باید بتوانید از تجربیات شخصی بیشتر در اینستاگرام لذت ببرید. اما هنوز هم چند راه وجود دارد که اینستاگرام از طریق آن‌ها از شما جاسوسی می‌کند. اگر شما با این کار راحت نیستید، تنها گزینه‌ای که پیشِ روی شما قرار دارد این است که این پلت‌فرم را به طور کامل ترک کنید. اگر درخصوص جاسوس اینستاگرام سوالی دارید ، پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله بازدید کنندگان اینستاگرام را از دست ندهید.

اگر در خصوص ریپورت اینستاگرام ، سوالاتی در ذهن دارید ، مقاله رفع سریع ریپورت اینستاگرام بهترین راهنما و پاسخگوی سوالات شماست.

منبع : آی تی رسان