باز برف‌ و باران و افزایش قیمت اسنپ

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۰/۱۶

هر سال همزمان با بارش برف و باران‌های فصل سرما مجموعه سوالاتی از سوی مشتریان اسنپ روی میز می‌آید که در نهایت مفهوم‌ همه‌شان یکی است؛ پرسش‌هایی مثل این‌که چرا به وقت شرایط نامساعد جوی اسنپ گران می‌شود و کم‌یاب؟ چرا مسیری که هر روز با ایکس تومان می‌رویم، با اولین قطره‌های برف و باران می‌شود ایکس به اضافه اِن تومان و در بهترین حالت اگر قیمت همان ایکس تومان بماند، چشم آدم به صفحه اسنپ خشک می‌شود و در نهایت هم هیچ راننده‌ای درخواست را قبول نمی‌کند؟

آن‌طور که روابط عمومی اسنپ به نقل از فرید شهابی، مدیر تجاری این سامانه توضیح می‌دهد، همه‌چیز به ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا برمی‌گردد. تمام تلاش اسنپ در روزهای بارانی و غیربارانی این است که با تعیین یک رقم منطقی، راننده و مسافر را راضی نگه دارد.

اگر برای نصب برنامه اسنپ روی ایفون با مشکل مواجه شدید مقاله دانلود اسنپ برای iOS را مطالعه کنید.

طوری‌که هم برای راننده بیارزد و همزمان با بارش برف و باران و افزایش ترافیک خیابان‌ها تن به قبول درخواست سفر بدهد و هم مسافر راضی باشد که با قیمت موجود اسنپ بگیرد. باران که می‌بارد، ترافیک خیابان‌ها زیادتر می‌شود.

با افزایش ترافیک، طبیعتا زمان هر سفر طولانی‌تر می‌شود و به این ترتیب هر راننده برای رساندن مسافرش ناچار است زمان بیشتری صرف کند. با افزایش زمان هر سفر، تعداد سفرهای روزانه راننده‌ها و به تبع آن درآمدشان کم می‌شود.
بنابراین اسنپ ناچار است هزینه هر سفر را کمی بالاتر ببرد تا برای راننده بیارزد که در ترافیک شدید درخواست مسافر را قبول کند چرا که در غیر این صورت ترجیح می‌دهد به جای این‌که با قیمتی کم راهی خیابان‌های پرترافیک شود، اسنپ را خاموش کند و در میدان‌های اصلی شهر مسافران دربستی را سوار کند. و اما سرویس‌های دربستی همان داستان قدیمی است که مسافران همیشه از آن ناراضی بودند. حکایت بحث‌هایی که میان راننده و مسافر برای توافق بر سر قیمت پایین‌تر بالا می‌گرفت و در نهایت هم نه راننده راضی بود و نه مسافر.

این در حالی است که با افزایش چند درصدی قیمت اسنپ در روزهای برفی و بارانی همچنان مسافران می‌توانند با هزینه‌ای بسیار کمتر از سرویس‌های دربستی به مقصد برسند و این همان نقطه‌ای است که مدیر تجاری اسنپ از آن با عنوان توازن عرضه و تقاضا یاد می‌کند؛ یعنی با وجود این‌که هزینه نسبت به روزهای معمولی بالاتر است اما همچنان برای مسافر به صرفه‌تر از سرویس‌های سنتی و برای راننده هم قابل قبول است.

این اتفاقی است که نه تنها در روزهای بارانی، بلکه همزمان با هر اتفاق دیگری که منجر به افزایش ترافیک خیابان‌ها شود، دامن اسنپ را می‌گیرد.

واقعیت این است که مخاطبان اسنپ، راننده باشند یا مسافر، فقط یک عدد را می‌بینند. در حالی‌که در پس عددی که روی صفحه گوشی‌های هوشمند به نمایش در می‌آید، دنیای بزرگی از اعداد و محاسبات است. عددهایی که به بهانه‌های مختلف به ناچار کم و زیاد می‌شوند تا در نهایت هیچ راننده‌ای بی‌مسافر و هیچ مسافری بدون راننده نماند.

حالا که باز نوبت باران رسیده و حکایت افزایش قیمت اسنپ داغ شده، شاید خواندن توضیحات روابط عمومی اسنپ خالی از لطف نباشد. هر کدام از ما با اطلاعاتی که درباره دلایل افزایش قیمت اسنپ کسب می‌کنیم می‌توانیم یک نفر دیگر را از چرایی موضوعی که این روزها ذهنش را مشغول کرده با خبر کنیم.

به این ترتیب همه‌مان کم‌کم می‌فهمیم که در پس داستان افزایش قیمت اسنپ در ساعات یا روزهای پرترافیک، حکایت سفره راننده‌هایی است که روا نیست خالی بماند و قصه مسافرانی است که نباید با هزینه گزاف ماشین‌های دربستی به مقصد برسند. باشد که اسنپ در روزهای برفی و بارانی هم درست مثل اوقات آفتابی، همراه خوبی برای همسفرانش باشد.

اگر برای نصب همزمان ویز و اسنپ با مشکل مواجه شدید مقاله چگونه از برنامه ویز در اسنپ استفاده کنیم را مطالعه فرمایید.

 

منبع: عصر ایران