معاون قوه قضائیه: سالانه ۸۰۰ هزار پرونده قضایی توسط افراد خیر منجر به صلح می‌شود

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۰/۳۰

قم - معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: سالانه ۸۰۰ هزار پرونده قضایی توسط فعالان و شورای حل اختلاف و افراد خیر منجر به صلح و سازش می‌شود.  

حجت‌الاسلام‌ هادی صادقی در اولین همایش استانی صبر با هدف ترویج فرهنگ صلح، بخشایش و رضایت و تقدیر از فعالان این حوزه که در سالن همایش‌های اتاق اصناف قم برگزار شد، صلح و بخشش را از بارزترین مبانی دین اسلام دانست و گفت: روح فرهنگی سازش و بخشش از سنن درونی دیرین ایرانیان است.

وی افزود: یکی از نکات جالبی که باید در رابطه بین فرهنگ و اخلاق و ایرانیان و اسلام به آن اشاره کرد آن است که خلق فرهنگی ایرانیان با اسلام هماهنگ بود و به همین ایرانیان دلیل خصلت‌های نیک خود در صلح و سازش و مهربانی، رنگ و بوی دینی دادند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با ذکر این مطلب که نباید فرهنگ اسلامی و ایرانی خود را در رابطه با صلح و سازش و گذشت از دست بدهیم، گفت: یکی از آسیب‌های جدی در اجتماع که منجر به تشکیل پرونده‌های قضائی می‌شود خشم و تندخویی و عصبانیت است؛ مهار خشم از واجبات دین اسلام است؛ یکی از خصوصیات دوران جهل، عصبانیت و تندخویی بود و پیامبر(ص) با بعثت خود فرهنگ جاهلیت در خشم و غضب را از بین برد.

حجت‌الاسلام‌ صادقی با ذکر این مطلب که در جامعه دینی باید برادری حاکم باشد، یادآور شد: مهربانی و سازش و گذشت نسبت به یکدیگر موجب وحدت و انسجام بین مردم می‌شود؛ انسانی که غضب می‌کند نمی‌تواند رفتار خود را کنترل کند چرا که در آن شرایط عقل در تصمیمات دخیل نیست و کاری که عقل در آن دخیل نباشد منطقی و درست نخواهد بود.

معاون فرهنگی قوه قضائیه، اخلاق اهل بیت(ع) را اخلاقی متعالی دانست که عناصری چون تندخویی و خشم با دیگران در آن وجود ندارد و بیان کرد: ستون خرد بردباری است، صبر و بردباری تأثیر زیادی در کاهش جرائم دارد وقتی انسان سراسر خشم است نمی‌تواند رفتار خود را کنترل کند؛ یکی از برنامه‌های مهم دستگاه قضاء ایجاد صلح و سازش میان طرفین پرونده‌های قضایی است.

وی عنوان کرد: دستگاه قضایی باید فرهنگ مهربانی را در جامعه به جریان بیندازد و پرونده‌ها را به سمت و سوی سازش سوق دهد؛ سالانه ۸۰۰ هزار پرونده قضایی توسط فعالان و شورای حل اختلاف و افراد خیر منجر به صلح و سازش می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ صادقی تصریح کرد: تمامی قضات تلاش می‌کنند در پرونده‌های قضایی به ایجاد صلح و سازش بپردازند البته ما منکر خطا در سیستم قضایی نمی‌شویم و گاهی استثنائاتی وجود دارد که پیگیری می‌شود اما بخش زیادی از اعتراضات به دستگاه قضاء به علت ناآگاهی و نادانی است.

وی اظهار کرد: باید در میان مردم به اصلاح پرداخت و زمینه کینه و دشمنی را از بین برد البته اصلاح‌گری در جامعه باید همراه عدل و قسط و رأفت و انصاف باشد؛ دستگاه قضایی باید با شجاعت و اقتدار و البته گذشت و مهربانی پرونده‌ها را دنبال کند هر چند عفو و بخشش شامل حال گردنکشان سیاسی و اقتصادی نمی‌شود. خواندن مقاله آشنایی با سامانه ثنا قوه قضاییه را به شما توصیه می کنیم . 

منبع: خبرگزاری مهر