10 قابليت عجيب فلش USB

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۱/۱۰

اگر تا به حال از حافظه‌هاي فلش تنها براي ذخيره سازي اطلاعات و به عنوان يك انبار ديجيتال استفاده مي كرديد، سخت در اشتباهيد. اين ابزار بندانگشتي كاركردهاي مفيد ديگري هم دارند كه نبايد از آنها غفلت كنيد. اين ابزار، امكانات و توانمندي هاي جالبي دارد كه به برخي از آنها اشاره مي‌كنيم.

** اجراي نسخه‌هاي پرتابل برنامه هاي مختلف

حافظه هاي فلش در كنار ذخيره سازي انواع اطلاعات براي اجراي نسخه هاي پرتابل يا قابل حمل برنامه هاي مختلف هم قابل استفاده هستند. برنامه هايي كه نياز به نصب ندارند و تنها با يك كليك از روي حافظه هاي فلش اجرا مي شوند.

يكي از انواع اين برنامه ها كه بسيار كاربردي است اوپن آفيس نام دارد. اين برنامه تمامي امكانات برنامه آفيس مايكروسافت را در خود دارد.همچنين نبايد از نسخه هاي پرتابل مرورگرهايي مانند فايرفاكس و تاندربرد غفلت كرد كه به ترتيب براي مرور وب و تبادل ايميل به كار مي روند. وقتي امكانات مجموعه آفيس با اين دو برنامه تركيب شود، بخش اعظم نيازهاي اداري و تجاري هم رفع مي گردد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد برنامه هاي پرتابل قابل نصب بر روي حافظه هاي فلش مي توانيد به آدرس PortableApps.com مراجعه كنيد.

 

** راه‌اندازي سيستم عامل

از حافظه هاي فلش براي راه اندازي يك سيستم عامل كامل با تمامي امكاناتش هم مي توان استفاده كرد. اين كار در مورد سيستم عامل هاي ويندوز و لينوكس بدون مشكل خاصي ممكن است. هر چند امكانات نسخه هاي پرتابل اين سيستم عامل ها تفاوت هايي با نسخه هاي عاديشان دارد. اطلاعات بيشتر در اين زمينه در سايت هاي تخصصي فناوري و با انجام يك جستجوي ساده در دسترس است.

 

** اتصال به شبكه‌هاي بي‌سيم

اگر يك شبكه بي سيم داريد مي توانيد با استفاده از تنظيمات مربوط به شبكه بي سيم در ويندوز پيكربندي مناسب را براي اتصال حافظه فلش خود به اين شبكه انجام دهيد. با اين كار مي توان حافظه فلش را براي اتصال رايانه ها، چاپگرها و ديگر وسايل جانبي به يك شبكه بي سيم مورد استفاده قرار داد.

 

** تنظيم مجدد كلمه عبور

اگر كلمه عبور خود در ويندوز را فراموش كنيد حتما به مشكل برمي خوريد. راه حل اين مساله آن است كه اطلاعات ضروري در اين زمينه را ذخيره كنيد تا در صورت فراموشي يا هر مشكل ديگري به سرعت به اطلاعات مورد نظر دسترسي داشته باشيد.
در گذشته اين اطلاعات بر روي فلاپي ديسك ها ذخيره مي شد، اما امروزه با استفاده از حافظه هاي فلش هم مي توان اين اطلاعات را ذخيره كرده و در صورت لزوم آنها را اجرا كرد.

 

** ارتقاء عملكرد سيستم

با استفاده از حافظه فلش مي توان عملكرد ويندوزهاي ويستا و 7 را ارتقا داد. فناوري ReadyBoost به منظور افزايش سرعت ويندوز از طريق حافظه هاي فلش ابداع شده است.
اين فناوري از فضاي خالي موجود در حافظه فلش به عنوان حافظه اضافي كمكي براي افزايش ظرفيت حافظه Cache هارد ديسك رايانه استفاده مي كند. از آنجايي كه سرعت حافظه هاي فلش از حافظه هاي سنتي مغناطيسي بيشتر است، استفاده از آنها در اين زمينه سرعت سيستم و عملكرد آن را ارتقا مي دهد.
دستور العمل هاي مربوط به اين كاركرد حافظه هاي فلش از طريق بخش كمك يا Help ويندوز در دسترس است.

 

** مديريت انتقال اطلاعات

اگر از ويندوز XP استفاده مي كنيد مي توانيد براي بهبود و مديريت بهينه انتقال اطلاعات از USB Flash Drive Manager مايكروسافت استفاده كنيد. بعد از نصب اين برنامه كپي كردن فايل، تهيه نسخه پشتيبان از اطلاعات كل حافظه فلش يا هارد ديسك، تغيير برچسب درايو و حتي ايجاد فايل Autorun راحت تر مي شود.

 

** تبديل به mp3 player

حافظه هاي فلش را با اعمال اندكي تغييرات مي توان به عنوان ابزاري براي گوش كردن به فايل هاي mp3 به كار برد. با اين كار در وقت و هزينه كاربر نيز صرفه جويي مي شود. براي اين كار كافيست فايل هاي موسيقي خود را بر روي حافظه فلش كپي كنيد و آن را به رايانه متصل كنيد. سپس نرم افزار Windows Media Player را اجرا كرده و فهرستي از قطعات موسيقي مورد علاقه تان را با استفاده از امكانات اين نرم افزار ايجاد كنيد.

 

** حفاظت از اطلاعات حساس با رمزگذاري

اگر از حافظه فلش خود براي انتقال و نگهداري اطلاعات حساس و محرمانه استفاده مي كنيد، قادر خواهيد بود براي آن كلمه عبور تعيين كنيد تا هر كسي نتواند به محتواي آن دسترسي پيدا كند.
Rohos Mini Drive از جمله ابزار امنيتي است كه با استفاده از آن مي توانيد يك بخش يا پارتيشن حفاظت شده بر روي حافظه فلش ايجاد كرده و سپس براي آن كلمه عبور در نظر بگيريد. با اين كار امنيت خود را تضمين كرده ايد.

 

** مديريت وب سايت

با استفاده از حافظه هاي فلش حتي مي توان وب سايت هاي مورد نظر را مديريت كرد. اگر شما ادمين يك سايت هستيد مي توانيد با استفاده از برنامه Server2Go، انواع وب سرورهايي كه از Apache، PHP، MySQL، Perl پشتيباني مي كنند را مديريت كنيد.
نسخه پرتابل اين برنامه به راحتي و با يك كليك بر روي حافظه هاي فلش قابل استفاده است. اين برنامه كه با همه نسخه هاي ويندوز سازگار است، از اكثر مرورگرهاي اينترنتي هم پشتيباني مي كند.

 

** قفل كردن رايانه

برنامه پرتابل Predator براي قفل كردن رايانه ها با استفاده از حافظه هاي فلش قابل استفاده است. اين برنامه كم حجم و كاربردي حافظه فلش را به يك كليد مطمئن مبدل مي كند. با نصب اين برنامه اگر حافظه فلش به رايانه متصل باشد، همه چيز به طور عادي كار خواهد كرد، در غير اين صورت و به محض برداشتن حافظه فلش رايانه قفل خواهد شد و حتي صفحه كليد و موشواره هم از كار مي افتند و نمايشگر هم سياه مي شود.

اگر قصد نصب درایور USB یا آشنایی با انواع آن دارید ، مقالات نصب درایور usb و پورت قرمز usb را بررسی نمایید.

منبع : بیتوته