احیای کارت سوخت منتفی شد؟

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۱/۱۶

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: احیای کارت سوخت از دیدگاه این ستاد منتفی نیست، زیرا آن را ابزار موثری در ایجاد شفافیت در تولید، توزیع و مصرف سوخت می دانیم، اما اینکه سیاست وزارت نفت در اقدام چه باشد، به خودش باز می گردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمیدرضا دهقانی نیا درباره آخرین اقدامات انجام شده برای جلوگیری و کاهش قاچاق سوخت اظهار کرد: در حوزه قاچاق سوخت اتفاقات قابل توجهی افتاده که از آن جمله می توان به کارت های مهاجر و شناسنامه دار شدن محصولات و مشتقات فرآورده های نفتی اشاره کرد. 

این مقام مسئول در ستاد مبازه با قاچاق کالا و ارز افزود: پیش از این خلاء هایی در این حوزه صادرات مشتقات نفتی وجود و این محصولات بدون اینکه شناسنامه و کُدی داشته باشند خیلی راحت تحت عنوان یک فرمولاسیون، صادر می شدند. 

دهقانی نیا با اشاره به شناسنامه دار شدن و استانداردسازی محصولات و فراورده های نفتی گفت: در راستای شناسنامه دار کردن فراورده های نفتی، پروانه های بهره برداری شرکت های تولیدی مورد اصالت سنجی و صحه گذاری قرار گرفت این در حالی است که پیش از این، سازوکار شفاف و متقنی در حوزه صادرات فراورده های نفتی وجود نداشت و تخلفاتی هم مانند عدم مطابقت فراورده های صادراتی با پروانه بهره برداری، خرید و فروش اسناد منشاء یا عدم تناسب فراورده اظهار شده با ظرفیت تولید اتفاق می افتاد. 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان یک سیاستگذار، یکی از برنامه هایی که تعریف کرد ساماندهی صدور پروانه تاسیس و بهره برداری فراورده های نفتی و مشتقات آن و شناسنامه دار و هویت دار کردن محصول تولیدی بود با این هدف که اگر قرار است فراورده نفتی صادر شود، باید دارای هویت و مشخصه فنی معلوم و قابل اندازه گیری باشد. 

اگر رمز کارت سوخت خود را فراموش کرده اید مقاله رمز کارت سوختمو فراموش کردم را بررسی کنید.

دهقانی نیا توضیح داد: در همین رابطه کارگروه هایی تشکیل شد که البته این کارگروه ها در سال های قبل هم فعال بودند، ولی یک بازنگری کامل در ساختار و فعالیت های آن ها بوجود آمد و سپس با مسئولیت سازمان ملی استاندارد جلسات آن برگزار و ضمن بازدید از واحد های تولیدی فراروده های نفتی و مشتقات آن، شرایط و امکانات این واحد ها با نوع فعالیت درج شده در پروانه فعالیت، مطابقت داده شد. 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به دگرگون شدن نمونه برداری و آزمایش فراورده های نفتی و مشتقات آن، اظهار داشت: در رویه جدید، نتیجه نمونه برداری پس از ارسال از طرف آزمایشگاه با بررسی های قبلی صورت گرفته در محل واحد تولیدی، انطباق یافته و به نوعی فرایند تولید فراورده نفتی و مشتقات آن، شناسنامه دار می شود و سازمان ملی استاندارد به محصولاتی که شرایط و فرایند ها در آن رعایت شده باشد، کد استانداردسازی می دهد و با هماهنگی شرکت پخش فراورده های نفتی، اطلاعات محصول در سامانه ثامن یا «ثبت الکترونیکی معاملات نفتی» درج می شود و این موضوع از خرید و فروش، جعل اسناد منشاء و صدور فاکتور های صوری توسط شرکت های واسطه و دلال جلوگیری می کند. 

دهقانی نیا ادامه داد: همه این اقدامات در راستای تبصره دو ماده ۳ آئین نامه اجرایی مواد ۵۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و بند ۲۱ تبصره ۳ و بند ۲۹ دستور العمل ماده ۴۵ آئین نامه اجرایی قانون انجام شده است. طبق آمار هایی هم که دریافت کردیم، روند قاچاق سوخت در ماه های اخیر رو به کاهش بوده و به عبارتی حذف کارت های مهاجر و شناسنامه دار کردن فراورده های نفتی و مشتقات آن در کاهش قاچاق موثر بوده است. 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا موضوع احیای کارت سوخت منتفی شده است یا خیر گفت: کارت سوخت از نظر ما منتفی نیست، زیرا آن را ابزار موثری در ایجاد شفافیت در تولید، توزیع و مصرف سوخت می دانیم. وقتی مصرف شفاف و کنترل شده و کاهشی باشد، قاعدتا تولید کم می شود و در نهایت وقتی تولید کاهش یابد، عرضه خارج از شبکه و قاچاق هم کاهش می یابد. 

وی تاکید کرد: از نظر ما کارت سوختی که وزارت نفت پیگیر آن است اگر برای مصرف کنندگان نهایی صاحب خودرو عملیاتی شود، ابزار خوبی است و این نظر فنی و کارشناسی ماست، اما اینکه سیاست وزارت نفت در اقدام چه باشد به خودش باز می گردد. 

دهقانی نیا تاکید کرد: از نقطه نظر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کارت سوخت، چون فضا را در حوزه مصرف شفاف و کنترل می کند، در پیشگیری از قاچاق موثر است و از این موضوع حمایت می کنیم.

اگر قصد پیگیری کارت سوخت المثنی خود را دارید ، مقاله رهگیری کارت سوخت راهنمای خوبی برای شما خواهد بود.

منبع : شبکه اطلاع رسانی راه دانا