تکمیل سوابق بیمه شدگان تأمین اجتماعی در صورت اثبات اشتغال

تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۱۱/۱۵

مدیرکل نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین اجتماعی درباره احتساب سوابق بیمه شدگان گفت: این افراد اگر برای کارفرمایی کار کرده باشند و حق بیمه آنها پرداخت نشده باشد، راهکار‌هایی برای پرکردن سابقه آن‌ها پیش بینی شده است.

بهروز کریمی مدیرکل نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین اجتماعی درباره احتساب سوابق بیمه شدگان این سازمان در دوره‌های مابین بیمه پردازی اظهار داشت: این افراد می‌توانند به شعب سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کنند و مدارک و مستنداتی که حاکی از اشتغال و دریافت دستمزد است را به شعبه ارائه دهند و فرم ادعای سابقه را تکمیل کنند.

وی با بیان اینکه در شعبه تأمین اجتماعی بر اساس مدارکی که ارائه می‌شود کمیته‌ای تشکیل شده و تمام ابعاد موضوع را بررسی می‌کند که در صورت تأیید ادعا سوابق تأیید می‌شود و به کارفرما اعلام می‌شود که در اینصورت کارفرما ملزم به پرداخت حق بیمه خواهد بود و سابقه بیمه نیز برای بیمه شده لحاظ می‌شود.

کریمی تأکید کرد: کسانی که کار نکرده باشند و حق بیمه آنها نیز پرداخت نشده و مدارکی در این رابطه وجود نداشته باشد، امکان تکمیل سوابق بیمه پردازی برای آنان وجود نخواهد داشت.

مدیرکل نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین اجتماعی تنها استثناء برای تکمیل سوابق بیمه پردازی را مربوط به افراد بالای ٦٠ سال و دارای سابقه کمتر از ١٠ سال عنوان کرد و گفت: براساس قانون این دسته از بیمه شدگان تأمین اجتماعی می‌توانند سوابق بیمه پردازی خود را تا سقف ١٠ سال با پرداخت حق بیمه تکمیل کنند.

کریمی به بیمه شدگان تأمین اجتماعی توصیه کرد که واریز حق بیمه و تکمیل سوابق خود در سازمان تأمین اجتماعی را پیگیری کنند و در صورت عدم اشتغال نیز به صورت اختیاری به بیمه پردازی ادامه دهند.

کریمی در ادامه، الکترونیکی شدن پرونده بیمه شدگان تأمین اجتماعی را یکی از برنامه‌های بسیار مهم این سازمان برشمرد و گفت: پرونده بیمه شدگان تأمین اجتماعی ماحصل یک عمر اشتغال و پرداخت حق بیمه است و باید اوراق آن حفظ و نگهداری شود. وقتی که چندین سال و چند دهه این اوراق نگهداری شود این اسناد ممکن است که آسیب ببینند و یا قابل خواندن نباشند.

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی از چند سال قبل برای الکترونیکی کردن سوابق، اقداماتی را در دست انجام دارد، ادامه داد: بیمه شدگانی که جدیداً ثبت نام می‌شوند همگی دارای پرونده الکترونیکی هستند و دیگر پرونده کاغذی برای آن‌ها تشکیل نمی‌شود.

کریمی با بیان اینکه افرادی نیز که از قدیم بیمه شده بوده اند و دارای پرونده‌های کاغذی هستند، تبدیل پرونده کاغذی به الکترونیکی برای آنان شروع شده، ادامه داد: از شعب کوچکتر کار‌ها را آغاز کرده ایم و در حال گسترش هستیم و بخش زیادی از پرونده‌ها به صورت الکترونیکی درآمده است.

وی اظهار داشت: تمام کسانی که احتیاج به اوراق پرونده دارند به پرونده الکترونیک دسترسی دارند و نیازی نیست که جابجایی پرونده انجام شود.

کریمی وظیفه واحد نامنویسی و حساب‌های انفرادی را حفاظت و صیانت از سوابق بیمه شدگان دانست و گفت: در این واحد سوابق بیمه شدگان به منظور ارائه تعهدات و خدمات سازمان نگهداری و در زمان مقرر برای ارائه خدمت به واحد ذیربط ارائه می‌شود.

وی افزود: مثلا برای دریافت کمک هزینه ازدواج و همچنین برای تمدید اعتبار دفترچه بیمه شدگان، سوابق بیمه پردازی آنان بررسی می‌شود و دسترسی به این اطلاعات مورد نیاز است. در زمان بازنشستگی نیز نیاز به این سوابق وجود دارد که واحد نامنویسی، حفظ و صیانت از سوابق بیمه شدگان را بر عهده دارد.

مدیرکل نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین اجتماعی گفت: بیمه شدگان تأمین اجتماعی به شیوه‌های مختلفی تحت پوشش این سازمان قرار دارند و بیمه پردازی انجام می‌دهند. به طور کلی بیمه شدگان تأمین اجتماعی به ٤ گروه اصلی قابل تقسیم هستند.

کریمی ادامه داد: گروه اول بیمه شدگان اجباری هستندکه کارفرما دارند و حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند و بیشترین بیمه شدگان در این گروه قرار می‌گیرند. گروه دوم بیمه شدگانی هستند که به صورت توافقی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته اند و سازمان تأمین اجتماعی با گروهی از افراد قرارداد منعقد کرده و لیست و حق بیمه را از آنان دریافت می کند. گروه سوم بیمه شدگان خاص هستند مثل بیمه شدگانی که به صورت اختیاری تحت پوشش قرار دارند همچنین صاحبان حرف و مشاغل آزاد همچنین قالیبافان و سایر گروه‌هایی که در این گروه قرار می‌گیرند. گروه چهارم نیز افرادی هستند که از سازمان تأمین اجتماعی بیمه بیکاری دریافت می‌کنند و به واسطه دریافت بیمه بیکاری تحت پوشش قرار دارند.

خواندن مقالات : راهنمای ثبت نام سوابق بیمه تامین اجتماعی و مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی در منزل و جمع آوری سوابق بیمه را به شما عزیزان توصیه می کنیم .

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان