رفع تصرف از ۱۵۴۲ هکتار از اراضی ملی استان کرمان

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۱/۱۴

یدالله موحد گفت: در راستای حفظ حقوق بیت المال ۸۰۵ فقره حکم قطعی به نفع دولت در دادگاه و ۴۸۱ تصمیم قضائی در دادسرا برای استرداد و اعاده اراضی دولتی صادر شده است و در این خصوص ۸۱۸ نفر متهم تحت تعقیب قضائی قرار گرفته اند.

يدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان درگفت وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان در تشریح عملکرد دادگستری استان در راستای حفظ حقوق بیت المال گفت: در راستای حفظ حقوق بیت المال ۸۰۵ فقره حکم قطعی به نفع دولت در دادگاه و ۴۸۱ تصمیم قضائی در دادسرا برای استرداد و اعاده اراضی دولتی صادر شده است و در این خصوص ۸۱۸ نفر متهم تحت تعقیب قضائی قرار گرفته اند.

وی افزود: در سال ۹۶، ۱۵۴۲ هکتار از اراضی ملی استان کرمان از ید متجاوزین رفع تصرف شده است.

رییس شورای قضائی استان کرمان تصریح کرد: ۱۸۱ فقره پرونده در خصوص حفاظت از اراضی کشاورزی و باغی تشکیل و اجازه تغییر کاربری داده نشده و در این مورد متهمان به پرداخت مبلغ دو میلیون ریال جریمه نقدی در حق دولت محکوم شده اند.

وی اضافه کرد: ظرف چند سال گذشته استان کرمان در حوزه صیانت از حقوق بیت المال از جمله تثبیت مالکیت و اعاده اراضی ملی جزو استان‌های برتر و مطرح کشور است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان بیان کرد: این موفقیت‌ها با اراده جمعی، همدلی و هماهنگی محقق شده و همکاری مسوولان استان توانسته این برکات را به بار بیاورد.

موحد با بیان اینکه امیدواریم هر سال شاهد کاهش تعرض به اراضی ملی و افزایش تثبیت و بهره برداری از اراضی دولتی برای توسعه کشور باشیم، تصریح کرد: در تثبیت مالکیت اراضی ملی کار بزرگی صورت گرفته و باید بودجه کار تامین شود، زیرا تثبیت مالکیت امر مهمی است.

 

ضرورت ایجاد آرشیو الکترونیکی برای اسناد مالکیت دولتی

رئیس کل دادگستری استان کرمان در ادامه با بیان اینکه حجم زیادی از اسناد و سوابق دولتی به صورت سنتی نگهداری می‌شود و حفاظت از این اسناد بسیار سنگین و هزینه بر است و دسترسی را سخت و دستکاری و جعل را آسان می‌کند، ایجاد آرشیو الکترونیکی برای اسناد مالکیت دولتی را یک ضرورت دانست.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان ادامه داد: گاهی دیده شده برای یک کار صنعتی و یا پروژه عمرانی به یک یا دو هکتار زمین نیاز است، اما چند برابر آن عرصه‌های دولتی و یا منابع طبیعی مورد تخریب قرار گرفته است.
موحد گفت: تعرض پروژه‌های عمرانی به عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست باید جدی گرفته شود و به جد ضرورت مداخله صورت بگیرد و باید بتوانیم مدیریت کلانی در این حوزه داشته و ضوابطی را که حاکم است رعایت شود تا عرصه‌های منابع طبیعی حتی در مناطق شهری کمتر مورد تعرض قرار بگیرد.

وی از همکاری سازمان‌ها و نیرو‌های عمل کننده در حفاظت از حقوق بیت المال در سال جاری تقدیر و تصریح کرد: قلع و قمع بنا و مستحدثاتی که در اراضی ملی صورت گرفته و حکم قطعی صادر شده، ۱۵۳ فقره بوده است.

این مقام ارشد قضائی استان کرمان عنوان کرد:با تلاش شبانه روزی کارکنان قضائی واداری طی یازده ماه سال گذشته ۵۱۱ هزار و ۳۰۵ فقره پرونده مختومه شده است که نشان دهنده افزایش ۱۷.۵ درصدی هستیم.

 

برگزاری ۳۳ جلسه رسیدگی دادگاه به صورت الکترونیکی

وی با اشاره به اینکه استان کرمان از حیث استفاده از فناوری اطلاعات جزو ۵ استان برتر کشور است، گفت:ارتباط ویدئو کنفرانس تمامی حوزه‌های قضائی و زندان‌های استان کرمان با یکدیگر برقرار شده است و تاکنون ۳۳ جلسه رسیدگی دادگاه بصورت الکترونیکی برگزار شده است.

این مقام قضایی برخی از اقدامات انجام شده در حوزه فناوری اطلاعات را اجرای پروژه استاندارد سازی اتاق سرور و پاور و تجهیز ۳۱ حوزه‌های قضائی به فیبر نوری اعلام کرد.

 

ثبت نام بیش از ۱۳۹ هزار شهروند کرمانی در سامانه ثنا

موحد به راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در شهر کرمان و تعداد ۹ دفتر در شهرستان‌های استان هم اشاره کرد و گفت: تعداد ۱۳۹ هزار و ۷۸۶ نفراز شهروندان کرمانی در سامانه ثنا (مقاله چگونه ابلاغیه های قضایی خود را مشاهده کنیم را مطالعه نمایید ) ثبت نام نموده اند و تعداد ۵۸۴ هزار و ۸۰۰ اوراق قضائی به بصورت الکترونیکی ابلاغ شده است.در حال حاضر به ازای هر قاضی ۳.۹ کارمند در حال ارائه خدمات قضائی به مردم شریف استان کرمان می‌باشند

 

۵۵ درصد ابلاغ‌های قضائی استان کرمان الکترونیکی انجام می‌شود
وی به روند روبه رشد وضعیت ابلاغ الکترونیک در دادگستری استان کرمان اشاره کرد و گفت:در فروردین سال گذشته به طور میانگین ۲۹ درصد ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌پذیرفت که در بهمن ماه این رقم به ۵۵ درصد رسید.

 

تشریح اقدامات ستاد استانی اقتصاد مقاومتی

رئیس کل دادگستری کرمان با اشاره به اهم اقدامات ستاد استانی اقتصاد مقاومتی در ابعاد حقوقی و قضایی تصریح کرد: ساماندهی و ایجاد شعب تخصصی رسیدگی کننده به دعاوی مطروحه در حوزه فعالیت اقتصادی، تعامل و تبادل نظر با مقامات دولتی و غیر دولتی و ارتباط منظم و مستمر با فعالان بخش خصوصی به منظور اطلاع رسانی از مسائل و مشکلات حقوقی و قضائی سرمایه گذاری و مساعدت در رفع آن از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.

موحد ایجاد هماهنگی در فعالیت هیات‌های مشاوره، کارشناسی و داوری، بررسی مسایل و مشکلات پیرامونی مسکن مهر جوانان، برگزاری جلسه جهت ایجاد وحدت رویه در صدور احکام راجع به دعوای مطرح شده از ناحیه بانک‌ها به طرفیت تولیدکنندگان و سرمایه گذاران اقتصادی، راه اندازی واحد داوری اتاق بازرگانی، انعقاد تفاهم نامه مشترک کاری در حوزه قضا و اقتصاد و ایجاد کارگاه‌های آموزشی را ازدیگر فعالیت‌های این ستاد برشمرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در ادامه از تعامل و تبادل نظر با مقامات دولتی و غیر دولتی در سطح استان در راستای اجرای هرچه بهتر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ارتباط منظم و مستمر با فعالان بخش خصوصی به منظور اطلاع رسانی از مسائل و مشکلات حقوقی و قضائی سرمایه گذاری و مساعدت در رفع آن، حمایت حقوقی و قضایی از فعالیت‌های اقتصادی مجاز و مشروع در سطح استان، توسط دادستان مرکز استان و رئیس محاکم عمومی و انقلاب و همچنین ایجاد هماهنگی در فعالیت هیات‌های مشاوره، کارشناسی و داوری متشکل از اعضای اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و تعاون در جهت رفع اختلاف سرمایه گذاران در راستای تشریح اقدامات ستاد استانی اقتصادمقاومتی نام برد.

موحد گفت: همچنین در راستای اقتصاد مقاومتی به بررسی مشکلات و اتخاذ تصمیم واگذاری اراضی به شرکت صنعتی و معدنی پویان گهر کریمان به منظور احداث کارخانه فروسیلیس در شهرسیرجان نیز پرداخته شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان همچنین گفت:در حال حاضر ۱۸ پروژه عمرانی در حال احداث داریم که ۶ مورد آن مربوط به حوزه‌های قضائی جنوب و شرق استان کرمان است.

 

اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان

موحد به اقدامات ارزشمند معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان اشاره کرد و افزود:کسب رتبه برتر در میان استان‌های کشور، کسب رتبه اول در برنامه‌های حقوقی، مقابله با حاشیه نشینی ومبلغین مذهبی از جمله موفقیت‌های معاونت اجتماعی دادگستری است.

به گفته رئیس کل دادگستری استان کرمان برگزاری جشنواره رای با رویکرد کاهش جمعیت کیفری و ترغیب قضات به صدور آراء جایگزین حبس - اجرای پروژه ملی مراقبت اجتماعی دانش آموزان در دو منطقه ناحیه ۲ کرمان و شهرستان بم- اجرای موفق برنامه پرهیز مدار در کمپ ماده ۱۶ که منتخب کشور شناخته شده است و همچنین اقدام جهت راه اندازی ۱۱ مرکز مشاوره جنب دادگاه‌های خانواده در مناطق ۱۱ گانه جنوب و شرق استان از عملکرد‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان در یکسال گذشته است.

 

اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان در استان کرمان

رییس شورای قضائی استان در ادامه به اجرای موفق طرح هر مسجد یک حقوقدان در استان کرمان اشاره کرد وگفت: برگزاری مسابقات متعدد فرهنگی، قرآنی وهمچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی وتربیتی ویژه کارکنان وخانواده را از جمله اقدامات معاونت فرهنگی دادگستری استان کرمان اعلام کرد.


ورودی پرونده‌ها به شورا‌های حل اختلاف ۱۴ درصد کاهش یافته است

وی در خصوص عملکرد شورا‌های حل اختلاف استان کرمان گفت: طی سال گذشتا ۱۳۵ هزار و ۵۴۹ فقره پرونده وارد شورا‌های حل اختلاف استان شده است که نسبت به سال ۹۵ با کاهش ۱۴ درصدی ورودی پرونده‌ها مواجه هستیم.
موحد به کاهش ۱۲ درصدی موجودی پرونده‌ها در شعب شورا‌های حل اختلاف هم اشاره کرد و بیان کرد:در سال ۹۶ کارکنان قضائی و اداری شورا‌های حل اختلاف به ۱۳۷ هزار و ۵۲۴ پرونده رسیدگی کرده است.
 
وی یادآور شد:استان کرمان دارای ۳۰ حوزه قضائی است که از این تعداد ۱۸ حوزه‌های قضایی شهرستان و ۱۲ حوزه قضائی بخش می‌باشد.

منبع : خبرگزاری میزان