دسترسی به عدالت بدون برخورداری از سلامت قضایی محال است

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۱/۲۹

رئیس کل دادگستری استان تهران بر مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد و گفت: از تولید کنندگان داخلی تقاضا می‌کنیم که کیفیت تولید را ارتقاء دهند و اکنون که همه مسئولان مبلغ و ترویج کننده‌ی کالای ایرانی شده اند از افزایش قیمت کالا‌های ایرانی خودداری نمایند.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی وقضایی خبرگزاری میزان، غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران در اولین نشست مشترک شورای مدیران، شورای قضایی و ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان تهران در سال جاری بر مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد و گفت: از تولید کنندگان داخلی تقاضا می‌کنیم که کیفیت تولید را ارتقاء دهند و اکنون که همگان مبلغ کالای ایرانی شده ایم کیفیت رامد نظر قرار دهند و از افزایش قیمت اجتناب نمایند.

رئیس کل دادگستری استان تهران طی سخانی با بهره گیری از کلام امیرالمومنین (ع) و توصیه مقام معظم رهبری به اهمیت مقوله عدالت اشاره کرد و گفت: دسترسی به عدالت بدون برخورداری از سلامت قضایی محال است. اگر مجموعه از سلامت برخوردار نباشد عدالت محقق نخواهد شد.

اسماعیلی با تاکید براینکه تلاش برای سلامت دستگاه قضا، تضمین اجرای عدالت است تصریح کرد: در مسیر سلامت مجموعه قضایی نیازمند شناخت آسیب‌ها، پیشگیری از بروز آن‌ها، علاج و برخورد قاطع با مفاسد و تخلفات هستیم.

این مقام قضایی افزود: عدالت دوست، دشمن، کافر ومسلمان نمی‌شناسد، بدی دیگران نباید موجب این شود که از حوزه عدالت خارج شوید، باید در چارچوب قانون و مقررات به تخلفات رسیدگی و پا از حوزه عدالت فراتر نگذارید.

رئیس کل دادگستری استان تهران عدالت را دادن همه حقوق تمامی صاحبان حق بدون هیچ تبعیضی عنوان کرد و گفت: اگر خدایی نکرده هیچ حقی به صاحب حقی داده نشود ظلمی آشکار است و اگر برخی از حقوق صاحبان حق ادا شد و، اما برخی ازحقوق صاحبان حق ادا نشد، باز هم عدالت اجرا نشده است و اگر عدالت نسبت به برخی از افراد اجرا شد و برخی دیگر اجرا نشد عدالت تحقق نیفتاده است و نباید تبعیض در اجرای عدالت ما را از تحقق خواست فطری جهان بشریت و امر عمومی خدای متعال به همه انبیاء دور نسازد و امیدواریم خداوند توفیق دهد دراجرای تحقق عدالت بیش از پیش گام برداریم.

اسماعیلی در ادامه سخنانش به دیدار فرماندهان نیروی هوایی با مقام معظم رهبری دامت برکاته در دهه فجر سال گذشته اشاره کرد و خطاب به حاضرین دو نکته مهم را مورد تاکید قرار داد.

وی گفت: حضرت آقا در این دیدار فرمودند: "هدف از عدالت اجتماعی، برداشتن فاصله های میان مردم است که البته در این زمینه کم‌کاری و عقب‌ماندگی داریم و آن کاری که باید انجام بگیرد، هنوز انجام نگرفته ولی همه بدانند که ما از این سیاست اصولی صرف‌نظر نکرده‌ایم و با جدیت به‌دنبال آن هستیم. -رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، 19 بهمن 1396-"  ما باید این دغدغه مقام معظم رهبری را برطرف کنیم، البته این عقب ماندگی فقط مربوط به دادگستری نیست و در حوزه عدالت اجتماعی مخاطب همه دستگاه‌های حاکمیتی است و ماموریت نهاد‌های اجرایی بیش از ما است، اما در حوزه عدالت به معنای عام کلمه متولی اصلی ماهستیم و بار مسئولیت سنگین بوده و سنگین‌تر شده است وباید بیش از پیش در راستای رفع عقب ماندگی در حوزه عدالت تلاش کنیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران در بیان نکته دوم اظهارداشت: مبارزه شدید با ظلم و فساد تکلیف همه دستگاه‌ها و همه مدیران در همه جای کشور بوده و بخصوص در دادگستری استان تهران و سازمان‌های تابعه قوه قضاییه باید تلاشمان را در جهت فراگیر شدن عدالت در حوزه عملکردی دادگستری، سایر قوا و دستگاه‌ها مضاعف کنیم.

تلاش در جهت بهبود و ارتقاء کیفیت دادرسی بویژه اصدار آراء و تصمیمات قضایی از دیگر مطالب عنوان شده دراین جلسه بود، اسماعیلی با بیان اینکه حجم پرونده‌ها زیاد است، اما کثرت پرونده مجوزی برای دادرسی‌های سطحی و بویژه اصدار آراء غیرعلمی و غیر متقن نیست، بر ارتقاء وضعیت دادرسی تاکید کرد.

این مسئول عالی قضایی با اشاره دستور العمل کاهش جمعیت کیفری و به اعمال مجازات جایگزین حبس افزود: قضات باید از بازداشت‌های بی جهت و غیرضروری اجتناب نموده و دادستان‌ها باید برقرار‌های تامین منجر به بازداشت نظارت نموده تا از بازداشت‌های بی رویه جلوگیری شود و قضات محاکم نیز در صدور رای تمامی موارد و مصادیق و ضوابط تعیین مجازات آن جایگزین حبس را با دقت اعمال نمایند.

توسعه عدالت الکترونیک و استفاده حداکثری از سامانه‌های معاونت آمار و فناوری قوه قضاییه، استفاده از ثبت نام در سامانه ثنا و ابلاغ الکترونیک ، اعمال نظارت‌های مدیریتی از طریق سامانه، توجه به وقت دهی شعب، تعیین اوقات شعب، متوسط زمان رسیدگی در شعب پرونده‌هایی که از آمار کسر و ثبت مجدد می‌شود، دادنامه‌های بدون ابلاغ که مدیران باید آن‌ها را رصد و نظارت کنند و همچنین توجه به اطاله دادرسی از طریق سامانه و بهره گیری حداکثری ازگزارش‌هایی که معاون امار و فناوری دادگستری استان تهران برای واحد‌های قضایی ارسال می‌کند از دیگر تاکیدات رئیس کل دادگستری استان تهران در این جلسه بود.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به شعار حمایت از کالای ایرانی به عنوان شعار سال که مقام معظم رهبری فرمودند، حمایت ازکالای ایرانی را مورد تاکید قرار داد و افزود: دادگستری جمهوری اسلامی و سازمان‌های تابعه بزرگترین مصرف کننده نوشت افزار هستند و در بین دستگاه‌های حاکمیتی دادگستری‌ها بیشترین مصرف کننده نوشت افزار هستیم، چرا باید از نوشت افزار خارجی استفاده کنیم؟ باید به استفاده از نوشت افزار داخلی و کالای ایرانی درمجموعه دادگستری مصمم شویم و از نوشت افزار خارجی استفاده نکنیم.

اسماعیلی در ادامه به تولیدکنندگان داخلی هم توصیه کرد که کالای مرغوب، خوب و با کیفیت تولید کنیم و  در همین جا فراخوان می‌دهیم که بهترین نوشت افزار داخلی را به ما معرفی کنند و ما بیشترین استفاده کننده کالای ایرانی خواهیم بود.

وی همچنین گفت: از همین امروز از شبکه‌های پیام رسان خارجی به شبکه‌های پیام رسان داخلی مهاجرت کنیم و ظرف چند روز شاهد مهاجرت به پیام رسان داخلی باشیم.

این مقام قضایی مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز را مورد تاکید قرار داد و افزود: با مبارزه در این حوزه می‌توانیم خدمت شایانی به تولید در حوزه داخل داشته باشیم و از تولید کنندگان داخلی تقاضا می‌کنیم که کیفیت تولید را ارتقاء دهند. این روز‌ها در اثر تبلیغات مثبت تقاضا افزایش و قیمت‌ها بالا رفته است و به هیچ عنوان پذیرفته نیست با افزایش تقاضا قیمت کالای داخلی افزایش یابد و از سازمان تعزیرات حکومتی تقاضا می‌کنم عنایت ویژه‌ای داشته باشند که با افزایش تقاضا بی جهت قیمت تولید داخل افزایش نیابد.

منبع : خبرگزاری میزان