ابلاغ الکترونیک 70 درصد اوراق قضایی در گلستان

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۴/۰۲

رئیس کل دادگستری استان گلستان گفت: در دو ماهه امسال 70 درصد ابلاغ ها به صورت الکترونیک انجام گرفت. امیدواریم تا پایان سال این عدد به بالای 90 درصد برسد.

به گزارش ایسنا، هاشمیان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: دادگستری استان سال گذشته علاوه بر مختومه کردن کل پرونده های وارده، موفق شده به میزان ۲۸۴۶ فقره از موجودی پرونده های مانده را نیز کاهش دهد. مانده پرونده ها در پایان سال ۹۵ تعداد ۵۵ هزار و ۹۱۸ فقره بوده که این میزان در پایان سال ۹۶ به تعداد ۵۳ هزار و ۳۶ فقره رسیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 243 هزار و 272 نفر در استان در سامانه ثنا ثبت نام کردند، تصریح کرد: لازمه ثبت نام در این سامانه داشتن پرونده نیست و هر کسی می تواند در این سامانه ثبت نام کند.

هاشمیان به سامانه سجام(سامانه جامع اطلاعات مردمی) نیز اشاره کرد و گفت: در این سامانه مردم به عنوان دیدبان ما در پیشگیری هستند. در حال حاضر 500 دیدبان پیشگیری که وظیفه آنها اطلاع رسانی درجهت پیشگییری از جرم است.

رئیس کل دادگستری گلستان خاطرنشان کرد: سال گذشته خلع ید از بیش از 89 هکتار از اراضی جنگلی و بیش از 762 هکتار از اراضی مرتعی استان انجام شد.

وی با اشاره به کاهش دو روزه متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها، گفت: تعداد زندانیان کمتر از سه روز در سال ۹۵ تعداد ۱۸۹۹ مورد بوده است که این میزان در سال ۹۶ به ۱۷۳۲ مورد کاهش یافته است.

هاشمیان با اشاره به مجازات های جایگزین حبس، اظهارکرد: تعداد مجازات های جایگزین حبس در سال ۹۵، ۸۵۵ مورد بود که با تغییر نگرش قضات گلستانی این آرا در سال ۹۶ با ۲۴۸ درصد افزایش به ۲۹۷۸ مورد رسیده است.

وی به  افزایش ۱۸ درصدی بازدید مقامات قضایی از زندان های استان اشاره کرد و گفت:  افزایش بازدید قضات از زندان ها علاوه بر آن که بر تغییر نگرش آنان نسبت به مجازات حبس، اثرگذار است، روند رسیدگی به نیازها و مشکلات زندانیان را تسهیل می کند.

رئیس کل دادگستری در ادامه گفت: در سال ۹۶ بیش از ۸۷ هزار پرونده به شوراهای حل اختلاف استان وارد شد که در مقایسه با سال ۹۵، 8/6 درصد افزایش وارده را نشان می دهد. شوراهای حل اختلاف استان در سال ۹۶ مجموعا  تعداد ۲۴ هزار و ۴۶۶ فقره از پرونده های وارده خود را از طریق صلح و سازش به سرانجام رسانده اند و نسبت پرونده های صلح و سازش به پرونده های قابل صلح معادل ۳۷.۴ درصد است. این رقم بالاتر از میانگین کشوری که نیزان ۳۱.۱ درصد است بوده و از این حیث گلستان در میان استان های کشور در رتبه ۶ قرار گرفته است.

وی به پروژه های عمرانی در دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: 90 درصد پروژه های عمرانی با اعتبار 300 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده و برای 500 نفر ایجاد شغل کرده است.

هاشمیان تصریح کرد: به منظور حمایت حقوقی و قضایی از زنان و کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست، دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان جهت مشاوره و مددکاری در دادگستری ها و شوراهای حل اختلاف سراسر استان راه اندازی شد. سال گذشته این دفاتر 3 هزار مراجعه کننده داشتند.

رئیس کل دادگستری یادآور شد: سال گذشته بیش از 100 میلیارد تومان از مطالبات بانک ها وصول شد که نسبت به سال 95 ، 21 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به بررسی هیئت نظارت بر حقوق شهروندی در خصوص حادثه برخورد با موتورسوار کردکویی که بهمن ماه سال گذشته خبرساز شده بود، گفت: برای مامور انتظامی پرونده تشکیل شده و در دادگاه کیفری در حال رسیدگی است.

هاشمیان به موضوع آتش زدم بقایای گیاهی نیز اشاره کرد و گفت: در مدیران اراده ای برای برخورد با کسانی که این کار را انجام می دهند، وجود ندارد. سال گذشته مجموعا 26 پرونده تشکیل شد و امسال نیز تا 10 خرداد ماه 3 پرونده در این رابطه تشکیل شده است.

منبع : ایسنا