چگونه بفهمیم نوع ارز وارداتی موبایلمان چیست؟

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۴/۰۶

«محمد جواد آذری جهرمی» این روزها با انتشار لیستی از شرکت‌هایی که به آنها ارز دولتی اختصاص داده شده، به قول پروانه مافی نماینده مجلس، روی دیگر وزرا را سفید کرده و شفاف سازی حاصل از این لیست به مرور بیشتر و بیشتر می‌شود. جهرمی در طرح سه ضربتی که در مقابله با آشوب بازار موبایل ارائه داده بود حرف از راه اندازی سامانه‌ای برای استعلام نوع ارزی که هر گوشی با آن وارد کشور شده به میان آورده بود و این سامانه از امروز صبح در دسترس کاربران قرار گرفته است.

سامانه رجیستری گوشی از طریق شماره گیری کد دستوری #7777* قابل دسترسی است و در حقیقت بخشی تازه در همان سامانه همتای سابق است. با شماره گیری این کد گزینه اول همتا تغییر کرده و عبارت ارز هم در آن به چشم می‌خورد. با رفتن به این قسمت، سامانه از شما کد IMEI موبایلتان را می‌خواهد که بعد از درج آن اطلاعات قانونی بودن و رجیستری شدن، نوع ارزی که گوشی با آن وارد شده و نام واردکننده را از طریق پیامک دریافت می‌کنید. نحوه دریافت آن در این مطلب ذکر شده اما برای یادآوری راحت‌ترین روش آن را به شرح زیر است:

فقط کافیست کد دستوری #۰۶#* شماره گیری کنید تا در عرض ثانیه IMEI اصلی موبایل تان روی صفحه ظاهر شود. اگر گوشی‌تان دو سیم کارت است طبیعتا دو IMEI به شما نمایش داده می‌شود. ضمنا یادتان نرود مهم نیست که کدام کد شناسه را در سامانه ثبت گوشی همتا وارد کنید، در هر دو حالت مشخصات موبایل و اصالت ارز و استعلام آن برایتان ارسال می‌شود.
ما این فرایند را با چند موبایل و واردکننده مختلف امتحان کردیم و نکته جالبی که با آن برخورد کردیم عدم ذکر نوع ارز وارداتی در دو شرکتی بود که در لیست منتشر شده وزیر ارتباطات قرار داشتند. معلوم نیست این شرکت‌ها از ارائه این دیتا سرباز زده‌اند یا این سامانه در حال تکمیل شدن است و به تدریج نوع ارز وارداتی تمامی گوشی‌ها در آن درج خواهد شد.جهرمی اعلام کرده که کاربران بعد از استعلام نوع ارز اگر متوجه شدند که موبایلشان با ارز دولتی وارد شده ولی با قیمت‌های نجومی به آنها فروخته شده است، موضوع را از طریق سازمان تعزیرات حکومتی پیگیر باشند. البته مشخص نیست که سازمان تعزیرات دقیقا چه کاری می‌تواند بکند و باید خرده فروش را متهم دانست یا واردکننده مقصر است. این موضوعات مسائلیست که در طول زمان و با شفاف سازی‌های بیشتر و انجام شکایات مردمی نتیجه‌اش مشخص می‌شود و باید دید این سامانه چقدر می‌تواند در برملا کردن دست سودجویان کمک حال باشد.

 

منبع : دیجیاتو