کاهش ١٢ میلیارد دلاری قاچاق در سال گذشته هیچ گوشی ریجستر نشده وارد کشور نمی‌شود

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۴/۱۷

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: حجم قاچاق در سال گذشته نسبت به سال‌های اخیر از ٢٥ میلیارد دلار به ١٢ میلیارد دلار کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، علی مویدی در نشست خبری صبح امروز بیان کرد: حجم قاچاق در سال گذشته نسبت به سال‌های اخیر از ٢٥ میلیارد دلار به ١٢ میلیارد دلار کاهش یافته و بررسی‌های تکمیلی بر روی این موضوع در حال انجام است.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه امکان واردات گوشی تلفن همراه و ریجستری در داخل کشور گفت: این موضوع به هیچ عنوان عملی نیست و گوشی تلفن همراه باید خارج از کشور ریجستری و سپس وارد شود و تمامی افکار در این باره کذب است و در طرح ریجستری سهم قاچاق موبایل به حداقل رسیده است.
 
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: مکانیزیم ثبت کالا‌های وارداتی به کشور در حال بررسی است و به زودی این سامانه راه اندازی خواهد شد.
 
مویدی عنوان کرد: موضوع مربوط به کوله بران بررسی و شرایطی برای این افراد در نظر گرفته شد تا از این طریق قاچاق به حداقل برسد و از طرفی حقوق کوله بران نیز در این مورد در نظر گرفته شد.
 
وی عنوان کرد: واردات ١٨ قلم محصول کشاورزی از جمله گندم و دام ممنوع شده ولی در این میان هر چند اندک دام به صورت قاچاق از مرز‌های وارد کشور می‌شود.
 
 رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در توضیح شرایط ورود و خروج ارز توسط مسافران گفت: ارز همراه مسافر که به موجب مصوبه دولت یک بار در سال به مسافران پرداخت می‌شود که شرایط ارز همراه مسافر برای ورود ارز تا ١٠ هزار یورو بدون احراز و بیشتر از این رقم باید احراز شود.
 
 مویدی عنوان کرد: ارز مسافران برای خروج در سفر‌های زمینی ٢ هزار یورو و هوایی ٥ هزار یورو خواهد بود و رقم بیشتری از اعداد مذکور برای بیماران یا دانشجویان احراز می شود، در غیر این صورت قاچاق محسوب شده و توقیف و پیگرد قانونی خواهد شد.
 
وی تاکید کرد: در امحای کالا‌های قاچاق در روز جاری تنها کالا‌های خوراکی، بهداشتی، دارویی و گروه کالایی کشاورزی که غیر بهداشتی و استاندارد هستند امحا می‌شود، کالا‌های با ارزش صادراتی صادرات مجدد خواهد شد و سایر کالا‌های لوکس نیز در داخل کشور به مزایده گذاشته خواهد شد و به فروش می‌رسد و ارز آن به خزانه کشور واریز می‌شود.
 
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: در سال 97 رویکرد ستاد مبارزه با قاچاق  کالا و ارز تمرکز بر پیشگیری و کاهش تقاضا و مقابله موثر و بازدارنده و کاهش آسیب های مبارزه است.
 
مویدی یادآور شد: در سال جاری که سال حمایت از کالای ایرانی است 10 برنامه فوق العاده در نظر گرفته‌ایم و سازمان های مربوطه در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز ملزم به اجرا آن خواهند شد.

وی افزود: یکی از این برنامه ها استقرار و بهره برداری از سامانه های هوشمند با تمرکز به زیر سیستم های است که در این زمینه طراحی شده است که به عنوان مثال می توان طرح رجیستری را نام برد.
 
 رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه در مورد ثبت سفارش واردات 6400 خودرو در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش گفت: ما از حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد اطلاع رسانی به سازمان‌های مربوطه در پرونده مذکور تشکر می‌کنیم، اما هنوز در این باره بررسی‌ها در حال انجام است و اطلاعات ما در این مورد کافی و جامع نیست، بنابراین نمی‌توانیم در حال حاضر مقصر را اعلام کنیم.

مویدی بیان کرد: من قول می‌دهم پرونده ثبت سفارش واردات 6400 خودرو به سرانجام برسد و مقصران را اعلام کنیم، اما تا روشن شدن ابعاد مختلف پرونده نمی‌توان موضوعی را اعلام کرد.

وی  توضیح داد: حفره‌ای وجود داشته و از مسیر این حفره یک عده سوء استفاده کردند، ولی این اتفاق به چه شکلی انجام شده اجازه بدهید، تا بررسی‌ها کامل شود.

 رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطر نشان کرد: از نظر فنی این اتفاق افتاده ولی آیا این مسئله منجر به ورود 6 هزار خودرو شده یا خیر، هنوز جای بحث دارد.

 

 

منبع : میزان