مایکروسافت برنده شد، اپل نباخت

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۰/۰۴

این دو شرکت مانند جورج کلونی و راسل کوروی دنیای فناوری‌اند. از زمانی که بازار فناوری محبوبیت عمومی یافته و ما به یاد داریم، هر دوی آن‌ها به عنوان بازیگران اصلی در صحنه حضور داشته‌اند و همیشه خود را به نوعی با تغییرات و شرایط جدید هماهنگ کرده‌اند. گاهی کارهای نابخرادنه از آن‌ها سر می‌زند و گاهی مارا چنان شگفت زده می‌کنند که متوجه می‌شویم از عمق اتفاقات درونشان کاملا بی‌خبریم. به همین منوال، اپل و مایکروسافت هر دور در سال ۲۰۱۸ عملکرد خیلی خوبی را از خوب به جای گذاشتند اما در یک لحظه درخشان در وال استریت، ارزش مایکروسافت بعد از سال‌ها از اپل پیشی گرفت. به یقین مایکروسافت بیش‌ترین تغییرات را در مدت اخیر تجربه کرده است. آن‌ها خیلی آهسته از شرکتی ویندوزی – بیل گیتسی و شرکتی که ده‌ها پروژه نیمه‌کاره ناموفق در دست دارد، به شرکتی تبدیل شد که مسیر مشخصی را می‌ پیماید.

این موفقیت تنها حاصل سخنرانی‌های پرشور ساتیا نادلا درباره حرمت انسانی نیست،  بلکه حاصل برنامه‌ریزی مایکروسافت برای پایان دادن به نقاط تاریک برنامه‌ ریزی‌های گذشته این شرکت است. قسمت‌های پر صر و صدا و پر دردسر صنعت فناوری اکنون به گوگل و فیسبوک واگذار شده است و آن‌ها هستند که خبر حضور مدیرانشان برای پاسخ دهی به اعضای سنای ایالات متحده یا درگیری‌های بی‌پایانشان در دادگاه‌های اروپا، همه جا شنیده می‌شود. مایکروسافت عطای این قسمت از بازار را به لقایش بخشیده است. اکنون گوگل و فیسبوک سمبل مدیریت جوان و جاه‌طلب که از هیچ اقدامی برای سود بیش‌تر فروگذار نمی‌کند را در اختیار دارند.

البته که برای موفقیت مایکروسافت به راحتی نمی‌توان یک دلیل یافت. برخی ممکن است این دلیل را چرخش هوشمندانه شرکت به سمت خدمات ابری بدانند، برخی دیگر خرید موفق سایر شرکت‌ها مانند لینکدین و گیت‌هاب. اما شاید دلیل بزرگی که کم‌تر به آن توجه می‌شود، حرکت آهسته و پیوسته برند سرفیس باشد.

در ابتدا سرفیس به یک شوخی می‌ماند که همه به آن می‌خندیدند. محصولی که رونمایی از آن همزمان با یکی از مسخره‌ترین ویدیو‌های تبلیغاتی در صنعت فناوری بود. البته که فروش سرفیس به اندازه فروش دستگاه‌های مک یا به اهمیت فروش ایکس‌باکس نیست، اما این خط تولید، مایکروسافت را به عنوان یک شرکت جریان ساز و شرکتی که می‌تواند محصولات خوبی را برای کاربر نهایی عرضه کند، مجددا بر سر زبان‌ها انداخت.

سال‌ها تلاش و ثبات این جایگاه را پیش‌تر برای اپل به ارمغان آورده بود. کارمندان فروشگاه اپل در هنوز در مورد این که فروشگاه‌های این شرکت همیشه مملو از مشتری است در حالی که فروشگاه‌های مایکروسافت از جمجمه یک ترول هم خالی‌تر است، شوخی می‌کنند.

حالا گزارش‌هایی به دست آمده که فروش اپل آن‌طور که باید نیست. اپل بعد از سال‌ها مک‌بوک ایر را به‌روز کرد اما عدم استقبال زیاد خریداران باعث شده است که مانور بیش‌تر این شرکت بر روی آیپد پرو باشد. و راستی ایرپاور که اپل مدت‌ها پیش قولش را داده بود چرا عرضه نشده است؟

حالا احتمالا این مایکروسافت است که لبخندی تمسخر‌آمیز بر لب دارد. توقعات از این شرکت کم‌تر است و به همین دلیل، پتانسیل برای غافلگیر کردن مشتریان بیش‌تر.

نقطه مشترک مایکروسافت و اپل رهبری عاقلانه است. موردی که در بسیاری از شرکت‌های این صنعت دیده نمی‌شود. تیم کوک برای اپل بهترین مدیر بوده است. فردی قوی که رهبری الهام‌بخش است. رهبری که شرکت را به در نبرد خود برای حفظ عزت و غرور هدایت می‌کند. نادلا اما توانسته فرهنگ همکاری با دیگر شرکت‌های فناوری و اهمیت دادن به بازار کسب و کارها را در مایکروسافت به وجود آورد.

این که این دو بازیگر قدیمی را در صدر جدول می‌بینیم، آن هم در حالی که توسط لشگری از شرکت‌های نوپاتر حریص تعقیب می‌شوند هم نکته جالبی است. در واقع هر دوی این شرکت‌ها با رقبای یکسانی دست و پنجه نرم می‌کنند. نکته مهم این است که آن‌ها باید به فکر چاره‌ای باشند تا این روند را حفظ کرده و رقبای جوان خود را، به خصوص که فیسبوک و گوگل زیر تیغ سیاست‌مداران قرار گرفته‌اند، کنار بزنند.

اگر از کاربران ویندوز 10 هستید و در خصوص آپدیت یا کند بودن ویندوز 10 سوالی دارید ، پیشنهاد می کنیم مقالات آپدیت سالانه ویندوز 10 و مشکل دیر بالا آمدن ویندوز 10 را مطالعه فرمایید.

منبع : وینفون