سلطان کارت گرافیک دادگاهی شد

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۰/۱۱

انویدیا در روزهای اوج ارزهای دیجیتال و ماینینگ به سرمایه گذاران و سهام داران خود اطمینان داده بود «سلطان بازار پردازنده‌های گرافیکی ماینینگ» است و افت تقاضا نمی‌تواند به کسب و کار این کمپانی لطمه بزند. حالا ارزش سهام انویدیا به نصف کاهش یافته است و بسیاری به دنبال غرامت گرفتن از آن هستند.

به گزارش صدای ایران از شهر سخت افزار، احتمالاً خودتان به خوبی با این وضعیت آشنا هستید و می دانید افزایش بهای ارزهای دیجیتال نتیجه‌ای جز افزایش قیمت‌ها و کاهش موجودی کارت‌های گرافیک در بر ندارد. در روزهای اوج بیت کوین قیمت کارت گرافیک سر به فلک کشیده بود و حتی ماینرهای ایرانی کارت‌های گرافیک را با قیمت چند برابری خریداری می‌کردند و خیلی هم راضی بودند. در همان زمان برخی از تحلیل گران نسبت به عواقب فروکش کردن تب مانینگ هشدار دادند اما دست کم انویدیا آنها را جدی نگرفت و با اعتماد به نفس کامل مدعی شد کنترل بازار در دست آنها است و از نزدیک وقایع را دنبال می‌کنند.

در آن زمان انویدیا با انتشار یک بیانیه مسرت بخش خطاب به سرمایه گذاران و سهام داران خود گفت این کمپانی کاملاً بر بازار مسلط است و تغییر تقاضا نمی‌تواند به کسب و کار آنها آسیب جدی برساند. با این حال همه چیز به خوبی پیش نرفت و خیلی زود معلوم شد انویدیا در محاسبات خود مرتکب اشتباه بزرگی شده و این کمپانی نه تنها انبوهی از کارت‌های گرافیک بدون مشتری را مقابل خود یافت، بلکه ارزش سهام آن نیز 50 درصد سقوط کرد.

حالا یک موسسه حقوقی سرشناس به نام Schall Law Firm اعلام کرده با ارائه یک دادخواست به نمایندگی از شماری از سرمایه گذاران علیه انویدیا طرح دعوی می‌کند. تا اینجای کار انویدیا از سوی سرمایه گذاران به ارائه ادعای نادرست مبنی بر توانایی حفظ تقاضا و مصون ماندن از هرگونه زیان دهی متهم شده است. این دادخواست تنها سرمایه گذارانی را در بر می‌گیرد که با فروکش کردن تب ماینینگ و کاهش تقاضا، بیش از 100,000 دلار ضرر کرده اند و چیزی عاید مصرف کنندگان نخواهد شد.

با این حال بسیار دشوار است بتوان در دادگاه ثابت کرد زیان دهی سرمایه گذاران ناشی از ادعاهای نادرست انویدیا بوده است. می دانیم عوامل بیشتری چون جنگ تجاری میان ایالات متحده و آمریکا، تلاش کمپانی‌ها برای توسعه تراشه‌های اختصاصی و از همه مهم‌تر پیشرفت‌های اینتل و انویدیا بر قیمت‌ها و متعاقب آن درآمد انویدیا تأثیر گذاشته اند. در آن سو AMD هم از فروکش کردن تب ماینینگ بی نصیب نمانده اما در بخش پردازنده مرکزی شاهد رشد چشمگیر است که به سوددهی این کمپانی کمک می‌کند. کسب و کار اصلی انویدیا به کارت گرافیک وابسته است، از این رو فروکش کردن تب ماینینگ بیش از هر کمپانی دیگری بر انویدیا تاثیرگذار است.

در عین حال انویدیا با حداقل سه شکایت مشابه مواجه است که می‌تواند 2019 را به یک سال سخت برای غول سبز تبدیل کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نشانه های خرابی کارت گرافیک توصیه می کنیم مقاله سوختن کارت گرافیک را مطالعه کنید.

منبع : تی نیوز