تعویض سیم‌کارت‌ معمولی به 4G با همکاری اپراتور و پست

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۰/۱۵

اکوفارس: برخی کاربران معتقدند در طرح گسترده اپراتور برای تعویض سیم‌کارت‌ معمولی به 4G که تلفنی آدرس محل سکونت مشترکان برای ارسال سیم‌کارت پرسیده می‌شود، اطلاعات شخصی مشترکان همراه اول به خطر می‌افتد.

اکوفارس: برخی کاربران معتقدند در طرح گسترده اپراتور برای تعویض سیم‌کارت‌ معمولی به 4G که تلفنی آدرس محل سکونت مشترکان برای ارسال سیم‌کارت پرسیده می‌شود، اطلاعات شخصی مشترکان همراه اول به خطر می‌افتد.به گزارش فارس، یکی از کاربران با ثبت سوژه‌ای با عنوان «امکان سوء‌استفاده از اطلاعات مشترکین همراه اول» درباره پرسش کرده است. برای تبدیل سیم کارت 3Gبه 4G ، مقاله تعویض سیم کارت همراه اول را مطالعه کنید.

وی نوشته: «طرحی گسترده برای تعویض سیم‌کارت معمولی به 4g از سوی شرکت «همراه اول» آغاز شده که فرآیند آن به نظر اطلاعات مشترکین را افشا می‌کند. داستان از این قرار است که از سوی دفاتر شرکت پست با مشترک همراه اول تماس می گیرند و با این توضیح که بنا بر تعویض سیم‌کارت‌ها در کل کشور طرحی در حال اجراست، آدرس دقیق محل سکونت و فامیلی مشترک را می ‌پرسند. اگر از کارمند شرکت پست سوال کنید چرا اطلاعات من را ندارید می‌گویند در اختیارمان قرار نداده‌اند! سوال اینجاست آیا این فرآیند اطلاعات شخصی مشترک همراه اول را به خطر نمی‌اندازد؟ چرا مشترک به فردی که نمی شناسد فامیل و آدرس محل سکونتش را بدهد؟ شاید در نگاه اول خطری نداشته باشد. اما اگر دقیق‌تر به موضوع بپردازیم کلاهبرداران می توانند با هر مشترک همراه اول و عنوان این مساله که طرح تعویض سیم کارت فراگیر است تماس بگیرند و اطلاعات شخصی آنها را دریافت کنند! به نظر فرآیند طرح تعویض که با همکاری شرکت پست و همراه اول آغاز شده ریسک بزرگ افشای اطلاعات شخصی و حتی مالی افراد را در برداشته باشد. البته بنده با «همراه اول» تماس گرفتم کارشناس مربوطه پروسه در اختیار قرار دادن آدرس را تایید کرد و اطمینان داد مشکلی پیش نمی‌آید. گرچه ما از هویت فرد تماس‌گیرنده آگاه نیستیم و همچنان معتقدم که «همراه اول» ناخواسته مشترکینش را دچار مخاطره می‌کند.»

خبرنگار فارس این موضوع را از همراه اول پیگیری کرده است و اپراتور این طور پاسخ داده که: «ابتدا برای مشترکین مشمول طرح از سر شماره همراه اول پیامکی با هدف اطلاع رسانی و معرفی شرکت پست به عنوان پیمانکار همراه اول ارسال می ‌شود، سپس از طریق مرکز تماس شرکت پست با مشترک تماس گرفته و پس از ارائه توضیحات در خصوص چگونگی تعویض و مزایای آن، در صورت تمایل و درخواست مشترک آدرس وی ثبت می شود و در انتها پاکت حاوی یوسیم به آدرس اعلامی ارسال خواهد شد. پس از ارسال یوسیم نیز از طریق سرشماره همراه اول برای مشترک پیامک تشکر ارسال می‌شود.

متن پیامک‌ها به این شرح است: 
1 . مشترک گرامی، طرح ارسال و تعویض رایگان یوسیم (سیم کارت نسل 4 ) با همکاری شرکت پست در استان ..... آغاز شده است. سیم کارت خود را به یوسیم تغییر دهید و بسته اینترنت هدیه دریافت کنید. همراه اول
2 . همراه گرامی با تشکر از همکاری شما با شرکت پست، جهت استفاده از بسته اینترنت هدیه در زمان مقرر یوسم خود را فعال کنید. همراه اول»

پیش از این خبرنگار فارس، سوژه‌های فارس من درباره اجرای فیلترینگ پوسته‌های تلگرام، وعده حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، تغییر روال ثبت گوشی مسافری، گلایه مشترکان از مشکل سرویس ارزش افزوده موبایل، اعتراض مردم به تبانی احتمالی همراه اول و ایرانسل، درخواست کارکنان مخابرات برای اجرای طبقه بندی مشاغل، اعتراض به روش فروشگاه‌های اینترنتی در عودت وجه، اطلاع از موجودی تولیدات داخلی در اپلیکیشن حمایت از کالای ایرانی، گلایه فروشندگان موبایل از رجیستری گوشی‌های مسافری، اعتراض به تخلیه خطوط بدهکار توسط مخابرات و شکایت کاربران از هزینه مکالمه موبایل در اربعین را پیگیری کرده است.

اگر سوالی در خصوص فعال سازی اینترنت همراه اول دارید ، مقاله راهنمای تنظیمات اینترنت همراه اول را مطالعه فرمایید.

منبع : قطره