کاربران دیگر آیفون‌های خود را به‌صورت سالیانه آپدیت نمی‌کنند

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۰/۱۶

به‌نظر می‌رسد که قیمت‌های بالاتر درکنار کم‌شدن نوآوری، باعث کاهش رغبت کاربران به ارتقای آیفون‌ شده و از این‌رو پیش‌بینی فروش پرچم‌داران اپل کاهش پیدا کرده است. زمانی‌که اپل، آیفون‌های XS و XS Max و XR را معرفی کرد، برخی می‌گفتند که به نظر نمی‌آید افزایش قیمت آیفون در سال‌های اخیر برای کاربران چندان اهمیت داشته باشد؛ اما پس از آنکه برخلاف انتظارات، اپل روز چهارشنبه اعلام کرد درآمد سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۹ کمتر از پیش‌بینی قبلی خواهد بود، شاید بتوان گفت که تصور این افراد بالاتر از حد واقعی بوده است. به‌نظر می‌رسد آن دورانی که یک آیفون جدید خودبه‌خود باعث فروش بزرگی می‌شد، به پایان رسیده باشد. با این وجود، قیمت بالای آیفون‌ها تنها یکی از دلایل آن است و در ادامه به بررسی دقیق‌تر این موضوع می‌پردازیم.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در نامه‌ای به سرمایه‌گذاران گفت با وجود اینکه بخش اعظم کاهش درآمد ازطریق آیفون نسبت به مدت مشابه سال گذشته، مربوط‌ به چین و دیگر بازارهای در حال توسعه بوده، اما در بازارهای بالغ نیز تقاضا به‌اندازه‌ی سال‌های گذشته بالا نبوده است. کوک چند دلیل برای این موضوع مطرح کرد؛ از جمله کاهش پیشنهاد اپراتورها برای فروش آیفون با قرارداد، افزایش قیمت‌ها به‌دلیل افزایش ارزش دلار و بهره‌بردن کاربران از قیمت بسیار کاهش‌یافته‌ی تعویض باتری آیفون.

برای حل مشکل باتری آیفون توصیه می کنیم مقاله خالی شدن شارژ باتری آیفون را بررسی نمایید.

مورد آخر از سایر موارد مهم‌تر است. در سال ۲۰۱۸، اپل اعلام کرد که باتری آیفون را با قیمت بسیار کاهش‌یافته‌ی ۲۹دلار، به‌جای ۷۹دلار تعویض می‌کند. این شرکت قیمت تعویض باتری را به‌دنبال افشای دستکاری کارآیی آیفون‌ها با افزایش عمر باتریشان، که به‌هدف جلوگیری از ازکارافتادن کامل باتری بود، کاهش داد. حال به‌نظر می‌رسد بسیاری از صاحبان گوشی‌های iPhone تصمیم‌گرفته‌اند با تعویض باتری قدیمیشان، آپدیت آیفون خود را به تعویق بیندازند.

کاربران ترجیح می‌دهند به‌جای خرید آیفون جدید، باتری گوشی خود را تعویض کنند
این تصمیم منطقی به‌نظر می‌رسد؛ آی‌اواس ۱۲ باعث شد گوشی‌های آیفون نسبت به iOS 11 بسیار بهتر کار کنند، تا حدی که استفاده از گوشی سه‌ساله‌ی iPhone 6S، مخصوصا با باتری جدید، به انتخابی مناسب تبدیل شد. همچنین گزینه‌ی نگه‌داشتن گوشی قدیمی برای مشتریانی که پرداخت اقساط ماهانه (که این شیوه‌ی خرید رایج شده است) خود را به اتمام رسانده‌اند، حتی جذاب‌تر هم است. وقتی انتخاب، بین خرید یک آیفون جدید با پرداخت حداقل ماهی ۳۰دلار به‌مدت دو سال، یا به‌روزرسانی iOS و هزینه‌کردن ۳۰دلار برای یک‌بار به‌منظور تعویض باتری باشد، اینکه چرا خیلی‌ها تصمیم گرفته‌اند گوشی قدیمی خود را نگه دارند واضح‌تر می‌شود.

هر سال که سایت‌های مختلف بررسی خود از آیفون‌ها را منتشر می‌کنند، برخی اشاره می‌کنند که توان پردازشی ارائه‌شده در این گوشی‌ها بیش از نیاز اکثر کاربران است. به‌همین دلیل این توان پردازشی، چند سال بعد از خرید هم همچنان برای بیشتر کاربران کافی است. علاوه‌براین باتوجه‌به کند شدن روند نوآوری‌های دیگر در سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر، دلایل به‌روزرسانی به جدیدترین آیفون، از همیشه کمتر است.

همچنین خرید آیفون XS یا XR برای برخی کاربران بیشتر کنارآمدن است تا ارتقا؛ افرادی هستند که ترجیح می‌دهند دستگاهشان دکمه‌ی هوم داشته باشد و نمایشگر بزرگتر یا راحتی Face ID برایشان اهمیتی ندارد. این افراد در طول چندین سال به دکمه‌ی هوم عادت کرده بودند و این تغییر برایشان بیشتر از اینکه یک بهبود باشد، آزاردهنده است. البته مانند قضیه‌ی درگاه هدفون، واضح است که اپل دکمه‌ی هوم را، با وجود اینکه کارآیی آن در طی زمان اثبات شده، کاملا از محصولات خود حذف خواهد کرد؛ اما افرادی که طراحی قبلی را ترجیح می‌دهند، مخصوصا باتوجه‌به قیمت‌هایی که اپل تعیین کرده است، عجله‌ای برای ارتقای دستگاه خود ندارند.


با وجود این چالش‌ها برای اپل، جا دارد اشاره کنیم اپل تنها اعلام کرده است که درآمد کمتر از پیش‌بینی قبلی خواهد بود؛ این موضوع با اینکه بگوییم اپل ضربه‌ی مهلکی خورده است، تفاوت زیادی دارد. رقم اصلاح‌شده‌ی اپل برای درآمد این فصل ۸۴میلیارد دلار است. این عدد ۸درصد کمتر از پیش‌بینی قبلی است، اما همچنان رده‌ی دوم بیشترین درآمد فصل تعطیلات در تاریخ اپل را به‌خود اختصاص می‌دهد. همین‌طور این شرکت در سال گذشته میانگین قیمت آیفون را از ۶۰۶دلار به ۷۲۴دلار افزایش داده است، پس می‌توان نتیجه گرفت که این‌گونه هم نیست که کاربران دستگاه‌های گران‌تر را به‌طور کامل نپذیرفته باشند.


کوک همچنین گفت که درآمدهای غیر از آیفون با ۱۹درصد رشد همراه بوده‌اند؛ بنابراین با وجود افزایش قیمت تقریبا همه‌ی محصولات Apple نسبت به گذشته، بیشتر بخش‌های این شرکت همچنان درحال رشد هستند. ممکن است سرمایه‌گذاران وال استریت از افت فروش آیفون‌ها ترسیده باشند (روز بعد از اعلام کاهش پیش‌بینی درآمد، ارزش سهام این شرکت با ۸درصد افت همراه بود که این موضوع در ادامه‌ی کاهش مداوم ارزش سهام اپل، پس از رسیدن به بالاترین حد در ماه اوت است) اما اپل برای چند سال آینده از نظر مالی در وضعیت خوبی خواهد بود.

این سؤال مطرح می‌شود که رشد اپل در آینده از چه راهی خواهد بود؛ که این شرکت هنوز سال‌ها برای پیدا کردن پاسخ این سؤال فرصت دارد. (البته این سؤال هم مطرح می‌شود که آیا اصلا منطقی است که انتظار داشته باشیم یک شرکت بسیار موفق که ۴۰سال است فعالیت می‌کند، هرسال نسبت به سال قبل رشد داشته باشد یا خیر؛ که ظاهرا وال استریت چنین انتظاری دارد). در این مدت، سرمایه‌گذاران باید به اینکه کاربران به‌جای هرسال، هر دو یا سه سال یک‌بار آیفون خود را ارتقا می‌دهند، عادت کنند.

اگر آیفون شما هنگ می کند و به دنبال راهی برای حل این مشکل هستید ، مطالعه مقاله وقتی آیفون هنگ میکند را بررسی کنید.

منبع : زومیت