چگونه مشکل استفاده ۱۰۰درصد از هارد دیسک در ویندوز را برطرف کنیم؟

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۰/۱۷

مطمئنا می دانید که چطور به این مقاله رسیده اید. حتما ویندوز ۱۰ در کامپیوتر شما به شدت لگ می زند و آنطور که باید و شاید کار نمی کند. وقتی Task Manager را باز می کنید نیز شاهد استفاده ۱۰۰ درصدی از دیسک هستید، بدون اینکه دلیل قانع کننده ای برای استفاده از آن وجود داشته باشد.  اما باید بدانید که مشکل ۱۰۰ درصد شدن دیسک در ویندوز، دلایل متعددی دارد؛ دلایلی که بعضی از آن ها به مشکلات ساختاری خود ویندوز ۱۰ و بقیه به نحوه استفاده تان از این سیستم عامل باز می گردند.  در مقاله پیش رو تصمیم داریم که ۹ روش امتحان پس داده و مطمئن برای برطرف کردن مشکل ۱۰۰ درصد شدن دیسک در ویندوز را به شما آموزش دهیم. پس تا پایان با ما همراه باشید. 

در ابتدای سخن ، اگر سوالی در خصوص نحوه کار با Task Manager دارید یا پیغام خطا دریافت کرده اید ، مقالات آموزش Task Manager و رفع خطای task manager has been disabled by your administrator را بررسی کنید.

۱. جستجوی ویندوز را خاموش کنید 
سرچ ویندوز برای جستجوی سریع فایل ها در هارد درایو طراحی شده. اما باید بدانید که ویندوز به طور مداوم، تمام فایل ها را ایندکس می کند و این موضوع می تواند روی پرفرمنس رایانه شما تاثیرگذار باشد. به همین خاطر، بعضی پیشنهاد می کنند که این قابلیت را در سیستم عامل غیر فعال کرده و جستجوهایتان را با سرعت کمتر و به طور دستی انجام بدهید. 

برای این کار، کافیست با فشردن دکمه های Windows+R صفحه RUN را باز کرده و در آن cmd را تایپ کنید. 

حالا پنجره سیاه رنگی را مشاهده خواهید کرد. فرمان زیر را در آن تایپ کنید: 

"net.exe stop "windows search 

سپس Task Manager را باز کنید تا ببینید که مشکل استفاده ۱۰۰ درصد از دیسک به قوت خود باقیست یا خیر. اگر مشکل حل نشد احتمالا باید سرچ ویندوز را به طور دائم غیر فعال کنید. برای انجام این کار، یک بار دیگر RUN را اجرا کرده و فایل services.msc را اجرا کنید. 

اینجا Windows Search را پیدا کرده، رویش راست کلیک کنید و Properties را بزنید. 

روی Startup Type کلیک کرده و وضعیت آن را از Automatic به Disabled تغییر بدهید. در نهایت روی Apply کلیک کنید. 

برای بازگرداندن تغییرات به حالت اول، می توانید Stop را با Start جابجا نمایید. 

 

۲. Superfetch را خاموش کنید 
Superfetch چیزی است که ویندوز را برای بوت سریع تر یاری می کند، یا حداقل مایکروسافت اینطور ادعا می کند چرا که هیچ گاه سرعت بوت رایانه های ویندوزی به حد ایده آل نمی رسد. با این حساب، اگر از حالت Sleep یا Hibernate زیاد استفاده می کنید و خیلی به بوت سریع احتیاج ندارید، شاید غیر فعال کردن Superfetch ایده بدی نباشد. 

با فشردن دکمه های Windows+R، صفحه RUN را اجرا کرده و cmd را در آن تایپ کنید. وقتی پنجره Command Prompt باز شد، فرمان پایین را به آن بدهید: 

net.exe stop superfetch 

حالا تسک منیجر را برای برطرف شدن مشکل ۱۰۰ درصد شدن دیسک یک بار دیگر چک کنید. 

 

۳. فرمان Check Disk را به کار بگیرید 
پنجره Command Prompt را با گرفتن Windows+R و تایپ CMD در صفحه اجرا کنید. به Command Prompt فرمان زیر را بدهید: 

chkdsk.exe /f /r 

ویندوز از شما می خواهد که فرمان تان را تایید کنید. برای این کار، به سادگی y را تایپ کرده و اینتر را بزنید. 

با این کار، تنها زمانی که رایانه را ریبوت می کنید شاهد چک کردن دیسک خواهید بود. بنابراین تمام کارهایتان را ذخیره کرده و دکمه ری استارت روی کیس را بزنید. 

 

۴. حافظه مجازی را ریست کنید 
حافظه مجازی فقط شامل RAM نیست، بلکه بخشی از هارد درایو سیستم تان هم محسوب می شود. وقتی ویندوز برای انجام کارها با کمبود RAM مواجه می شود بخشی از حافظه هارد دیسک تان را قرض می گیرد تا کارها را به انجام برساند. با این حساب آیا امکان استفاده بیش از حد مجاز از هارد دیسک وجود دارد؟ شاید. در این خصوص مقاله پر شدن بی دلیل هارد کامپیوتر را بررسی کنید و درصورت نیاز عملیات نصب هارد دوم را انجام دهید.

با ریست کردن حافظه مجازی می توانید این مشکل را برطرف کنید. برای این کار، دکمه Windows روی کیبورد را زده و Advanced System Settings را جستجو کنید. در تب Advanced، گزینه Performance را یافته و به بخش Settings آن بروید. 

حالا یک بار دیگر وارد تب Advanced شده و زیر هدینگ Virtual Memory، روی کلمه Change کلیک کنید. 

اینجا اگر تیک Automatically manage paging file size for all drives برداشته نشده، آن را بردارید. سپس از همین صفحه درایوی که ویندوز روی آن نصب شده (معمولا درایو C) را برگزینید. سایز اولیه باید بر اساس مقدار پیشنهادی ویندوز تنظیم شده باشد. فایل های پنهان را نیز با روش گفته شده در مقاله آشکار کردن فایل های مخفی پیدا کرده و در صورت عدم نیاز آن ها را نیز پاک کنید.

اما باید بدانید که ماکسیمم سایز باید از ۱.۵ برابر سایز رم شما بیشتر نباشد. به عنوان مثال اگر رایانه تان ۴ گیگ رم دارد، آن را بیشتر از ۶۱۴۴ مگابایت تنظیم نکنید. بعد از این کار، روی Set کلیک کرده و OK را بزنید. حالا می توانید تسک منیجر را برای برطرف شدن مشکل ۱۰۰ درصد شدن دیسک یک بار دیگر چک کنید. 

 

۵. ویندوز دیفندر یا آنتی ویروس را خاموش کنید 

تمام نسخه های ویندوز دارای یک آنتی ویروس بومی به نام Windows Defender هستند. با این وجود بسیاری ترجیح می دهند که از آنتی ویروس های شخص ثالث مثل کسپرسکی، نورتون یا AVG استفاده کنند. در این که وجود این نرم افزارها در هر رایانه ای ضروریست شکی نیست، اما این را هم نمی توان انکار کرد که اغلب آنتی ویروس ها به شدت خورنده رم هستند. اگر شک دارید که سیستم شما ویروس دارد یا خیر ؟ یا مطمئن هستید به ویروس شورت کات آلوده شده است ، مقالات  روش های فهمیدن ویروسی شدن کامپیوتر و پاک کردن ویروس را بررسی کنید.

بنابراین شاید بد نباشد که با غیر فعال کردن «موقت» آن ها، ببینید که مشکل ۱۰۰ درصد شدن دیسک در ویندوز برطرف می شود یا خیر. بسیاری از آنتی ویروس ها، از جمله ویندوز دیفندر به راحتی و از طریق راست کلیک روی آیکن شان در تسکبار و فشردن Disable غیر فعال می شوند. 

 

۶. فایل های کش و موقت را دور بریزید 
بسیاری برای پاک کردن سیستم از فایل های کش و دیتاهای موقت، از نرم افزارهای شخص ثالث مثل CCleaner استفاده می کنند. با این وجود، شاید پاک کردن این فایل ها به طور دستی بتواند بیشتر از CCleaner برایتان مثمر ثمر باشد. 

برای انجام این کار، کلمه temp را در پنجره RUN تایپ کنید. حالا اینجا Ctrl+A را بگیرید تا تمام فایل ها انتخاب شوند. سپس با Del نسبت به پاکسازی آن ها اقدام کنید. نگران نباشید، با این کار فایل های ضروری ویندوز دست نخورده باقی می مانند و اطلاعات مهمی از دست نمی روند. اگر ویندوز مجبور باشد یک بار دیگر این فایل های موقت را از نو می سازد. 

بعد از پاکسازی کش، یک بار دیگر تسک منیجر را اجرا کنید تا ببینید که مشکل برطرف شده است یا خیر. 

 

۷. اسکایپ 
بله، سال هاست که کاربران ویندوز درباره مصرف زیاد اسکایپ از منابع سخت افزاری غر و لند می کنند و حتی با انتشار ویندوز ۱۰ نیز این مشکل برطرف نشده. پیش از هر چیز، مطمئن شوید که اسکایپ را به طول کامل بسته اید. اگر قصد دیلیت اکانت اسکایپ را دارید ، مقاله حذف اکانت اسکایپ روش آن را ارائه کرده است.

برای این کار می توانید از تسک منیجر اقدام کرده یا روی آیکن اسکایپ راست کلیک کرده و Quit را بزنید. در مرحله بعدی، روی فایل Skype.exe راست کلیک کرده و گزینه Properties را بزنید. (می توانید از میان بر Alt+Enter هم استفاده کنید) 

در تب Security، روی Edit کلیک کنید تا اجازه تغییر دسترسی ها برایتان صادر شود. 

گزینه All Application Packages را انتخاب و سپس گزینه Write در ستون Allow را فعال نمایید. روی Apply کلیک کنید و OK را بزنید تا تغییرات ذخیره شوند. حالا یک بار دیگر تسک منیجر را برای برطرف شدن مشکل ۱۰۰ درصد شدن دیسک بررسی کنید. 

 

۸. تغییر تنظیمات گوگل کروم 
در کنار اسکایپ، گوگل کروم هم از آن دست نرم افزارهایی است که مصرف سخت افزاری بالایی دارند. وقتی تسک منیجر را باز می کنید، معمولا این مرورگر را در ردیف های بالا می بینید و این بدان معناست که مصرف رم در آن به شدت بالاست. 

برای کاهش استفاده سخت افزاری، کافیست در کروم یک تب جدید باز کرده و وارد بخش Settings بشوید. به پایین صفحه اسکرول کرده و روی Advanced کلیک کنید. 

در بخش Privacy and Security، گزینه Use a prediction service to load pages more quickly را غیر فعال نمایید. برای ریست و پاک کردن کش مرورگر کروم مقالات ریست مرورگر کروم و خالی کردن کش مرورگر کروم را مطالعه نمایید.

 

۹. Windows Tips را غیر فعال کنید 
تنظیمات ویندوز ۱۰ بسیار بزرگ و گسترده هستند و این موضوع می تواند برای بعضی کاربران، گیج کننده باشد. برای آسان تر شدن کارها ویندوز گاهی اوقات برای دسترسی به بعضی تنظیمات به شما ترفندهایی می آموزد. 

اگر به این ترفندها احتیاجی ندارید، می توانید Windows+I را بزنید تا تنظیمات اجرا شوند. اینجا روی System کلیک کنید. 

در بخش Notifications and actions، گزینه Get tips, tricks and suggestions را غیر فعال نمایید. 

منبع : دیجیاتو