۶ نکته ای که باید پیش از خرید مودم همراه بدانید!

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۰/۱۸

شاید شما هم وسوسه شده باشید یک مودم همراه خریداری کنید. تا چند سال پیش، یک گروه خاص از کاربران متقاضی مودم های همراه در بازار بودند. 

ولی این روزها، هر کاربری دوست دارد در کنار مودم روتر ADSL، یک مودم همراه هم داشته باشد تا همیشه به اینترنت دسترسی پیدا کند و در محیط های کار و خانه، سفر، ماموریت، گردش های روزانه و آخر هفته و هر کجا و هر زمان سریعا به وای فای و اینترنت همراه متصل شود. 

باز هم تا چند سال پیش، با توجه به پوشش دهی شبکه های موبایل در داخل کشور و سرویس هایی که اپراتورها ارایه می دادند؛ غالب مودم های همراه از نسل 3G بودند و البته چند مدل مودم 4G پیدا می شد. 

اما در سال های اخیر و با توسعه شبکه های موبایل و ورود نسل 4.5G به همراه پوشش دهی گسترده شبکه های 4G؛ با بازاری بسیار متنوع و گیج کننده روبرو هستیم. 

ده ها مدل مودم همراه با مشخصات، اندازه، قیمت و امکانات مختلف وارد بازار شده و انتخاب یک مدل مناسب برای کاربران بسیار سخت شده است. 

به همین دلیل، بهتر دیدیم مهم ترین نکات و اطلاعاتی که باید پیش از خرید یک مودم همراه داشته باشید؛ را در یک مطلب مرور و بررسی کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله راهنمای خرید مودم وای فای را بررسی کنید.

مطمئنا با داشتن این اطلاعات؛ با اعتماد به نفس بالاتری وارد بازار شده و می توانید مودم همراه مخصوص خود را انتخاب کنید: 

مودم با چه سرعت دانلود اطلاعات نیاز داریم؟ 
نکته نخستی که باید مدنظر قرار بگیرد؛ سرعت یا رده مودم است. مودم های 4G (رده LTE Cat4) حداکثر سرعت دانلودشان به ۱۵۰ مگابیت محدود می شود ولی سرعت دانلود مودم های 4.5G (رده LTE Cat6) برابر ۳۰۰ مگابیت است. 

البته، سرعت دانلود هر سه اپراتور موبایل در ایران زیر ۱۵۰ مگابیت در بهترین حالت آنتن دهی و پوشش دهی در شبکه +4G است. 

یعنی اگر شما در منطقه ای باشید که شبکه +4G فعال است و بهترین شرایط آنتن دهی و خلوتی آنتن BTS و کیفیت بالای شبکه را داشته باشید؛ می توانید به سرعت های بالای ۱۰۰ مگابیت و مثلا سرعت های ۱۲۰ تا ۱۴۰ مگابیت برسید. 

مودم هواوی E5788 با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه و قیمت حدودی ۵ میلیون تومان 

بنابراین؛ به نظر می رسد خرید یک مودم 4G با سرعت ۱۵۰ مگابیت برای بازار فعلی ایران مناسب باشد. 

این فرضیه تا حدود زیادی درست است ولی اگر مودم شما در رده های بالاتر باشد؛ در شرایطی که آنتن دهی و کیفیت شبکه ایده آل نیست؛ سرعت بالاتری نسبت به مودم های 4G به دست خواهید آورد. 

یک مودم 4.5G در شرایط عادی چند ده مگابیت سرعت بیشتری نسبت به مودم 4G می دهد. همین طور، مودم هایی با رده های LTE بالاتر (از جمله اسمارت فون ها که مودم های بسیار پیشرفته ای دارند)؛ سرعت دانلود بالاتری نسبت به مودم های معمولی 4G دارند. 

در حال حاضر، مودم های 4.5G بهترین و مناسب ترین انتخاب از نظر سرعت و آنتن دهی هستند. 

کاربران می توانند مودم های رده بالاتری هم خریداری کنند که البته سرعت های بیشتری دریافت خواهند کرد ولی ارزش هزی