۹۰ درصد بازار اشتغال «گیم‌» در دستان خارجی‌هاست

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۰/۲۳

در شرایطی که مسئولان اعتقاد دارند بخشی از بیکاری به دلیل تحریم است، ۹۰ درصد بازار اشتغال «گیم» در دستان خارجی هاست. آیا اقداماتی در راستای طرح اشتغال فراگیر و روستایی برای ظرفیت خالی این بخش صورت گرفت؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با گسترش فضای ارتباطات و فناوری اطلاعات این روزها مشاهده می کنیم که فضای مجازی دیگر از حالت یک فضای سرگردم کننده یا صرفاً ارتباط دهنده خارج شده است. در حال حاضر بخش قابل توجهی از کسب و کارهای نوین از جمله (فروشگاه های اینترنتی، تاکسی های آنلاین، انجام امور اداری، ثبت نام آزمون های مختلفی دانشگاهی و استخدامی، بازی های رایانه ای و...) همه از طریق فضای مجازی صورت می گیرد. اما در کنار این موضوع برخی از کارشناسان هم گسترش فضای مجازی را رونق دهنده اشتغال نمی دادند بلکه معتقدند در برخی موانع باعث از بین رفتن کسب و کارهای سنتی هم شده اند.

 در حالت کلی دو دیدگاه برای فعالیت و اشتغال در فضای فناوری اطلاعات وجود دارد. دیدگاه اول مربوط به ایجاد مشاغل نوین در سایه فناوری اطلاعات و دیدگاه دوم گسترش نقش ماشین ها و سیستم های کامپیوتری در کسب و کار است که عده ای دیدگاه دوم را ریسک پذیر می دادند. از این جهت نسبت به این موضوع انتقاد دارد که با رشد ماشین ها و سیستم های کامپیوتری امکان حذف تدریجی جایگاه انسان در مشاغل وجود دارد.

اما از سوی دیگر مسئله این است ک ظرفیت خالی در این حوزه بهترین فرصت برای ایجاد اشتغال در زمان تحریم  است.یکی از فرصت های خالی در حوزه فناوری ارتباطات که نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارد. صنعت بازی سازی است. صنعت بازی‌سازی چند سالی است که در بین پول‌سازترین صنایع دنیا  قرار دارد.  این صنعت  چرخ‌دنده‌های اقتصادی کشورهای زیادی را می‌چرخاند؛ از کشورهای صنعتی و بزرگ گرفته تا کشورهای کوچک، توانسته‌اند با تکیه بر بازی‌سازی تحول شگرفی در اقتصاد خود به وجود آورند و گردش مالی شگفت‌انگیزی را ایجاد کنند. این در حالی است که طبق اظهارات مسئولان وزارت کار حدود  90 درصد بازار اشتغال «گیم‌» در دستان خارجی‌ها است.  در حالی که  صنعت بازی‌سازی به طرز عجیبی گسترده و وسیع است؛ همین موضوع باعث شده تا مشاغل زیادی را پوشش دهد.

با  توجه به اینکه ایجاد اشتغال نیازمند منابع بسیاری در حوزه های مختلف است،اما برای راه اندازی یک اشتغال در این حوزه هزینه های بسیار کمتری نسبت به ایجاد اشتغال در حوزه پتروشیمی،فولاد و... لازم است. اما وضعیت ایران در این حوزه چگونه است.

محمدعبده ابطحی،مدیر رسته فناوری اطلاعات طرح تکاپو با بیان اینکه در حال حاضر درآمد کشور از بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) حدود 40هزار میلیارد تومان است گفت: این درآمد بر اساس هدفگذاری تا پایان برنامه ششم باید به 100هزار میلیارد تومان برسد.

وی، تولید انواع بازی‌های رایانه‌ای توسط برنامه نویسان و متخصصان IT را یکی از ظرفیت‌های پراشتغال عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ارزش بازار گیم ایران نزدیک به 800 میلیارد تومان است اما فقط 8 تا 10 درصد این ارزش در داخل خلق می شود و بیش از 90 درصد این بازی‌ها توسط تولیدکنندگان غیربومی است.

خروج سالانه 40 میلیارد تومان ارز از کشور از طریق بازی کِلَش!

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: ایرانیان سالانه با استفاده از بازی «کِلَش آف کِلَنز» حدود 440 میلیارد تومان ارز از کشور خارج  می‌کنند که می توان با تولید بازهای مشابه و بومی این درآمد و اشتغال را در چرخه اقتصادی داخل کشور به جریان انداخت. برای بازیابی اکانت کلش ، مقاله برگرداندن اکانت کلش بدون جیمیل را مطالعه فرمایید.

ابطحی درباره علت ظرفیت خالی حدود 90 درصدی بازار گیم ایران از محصولات داخلی گفت: علت این چالش را در سه مورد می‌توان جستجو کرد؛ نخست اینکه غالب نیروهای فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه فناوری اطلاعات مهارت کافی ندارند و این به دلیل ضعف نظام آموزش عالی است.

وی افزود: نکته دوم اینکه، بسیاری از جوانان علاقمند اشتغال در حوزه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات با انواع اشتغال این بازار مانند خدمات ارزش افزوده تلفن همراه آشنایی ندارند که در زمینه افزایش سطح آگاهی مردم در این حوزه باید اقدام شود.

مدیر رسته فناوری اطلاعات طرح تکاپو با بیان اینکه سالانه بیش از 50 هزار نفر در رشته فناوری اطلاعات از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، گفت: نیازمند نهادسازی و اتصال دانشگاه‌ها با نیازهای بازار کار در حوزه فناوری اطلاعات هستیم به این ترتیب که باید یکسری نهاد برای معرفی نیاز بازار کار و ارتباط با فارغ التحصیلان دانشگاهی در این بخش ایجاد شود که در این زمینه اقدامات لازم در حال انجام است.

راه اندازی مرگز«گیم» در استان ها

علاء الدین ازوجی، مدیر کل توسعه اشتغال وزارت کار درباره طرح های اشتغالزایی می گوید: از سال گذشته رسته‌های منتخب و دارای ظرفیت اشتغال هر 31 استان کشور بررسی شده است.  به تفکیک هر استان و به طور دقیق ظرفیت‌های دارای مزیت و اشتغالزا در هر استان شناسایی شدند که بررسی‌ها نشان می‌دهد رسته‌های ذیل صنعت گردشگری، آی - تی (فناری اطلاعات)، فرهنگ و هنر، ورزش و سلامت عمدتاً در بین تمام استان‌ها مشترک هستند و تقریباً در همه استان‌های کشور ظرفیت اشتغال دارند.

مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کارادامه داد: به طور مثال یکی از بررسی ها برای شناسایی رسته ها در سراسر استان ها بررسی بیکاری در استان کردستان بود. بعد از نگاه کارشناسی مشخص شد که بخش عمده ای از بیکاران در این استان فارغ التحصیلان ITبودند. به همین دلیل برای آنها مرکز "گیم "راه اندازی شد. در این مرکز تولید محتوا صورت می گیرد. بخش عمده ای از نیازهای داخلی و خارجی تولید محتوا است. این تولید محتوا از کودکان تا بزرگسالان در حوزه های مختلف از جمله گردشگری،فیلم و... است.مدرسه "گیم" که در کردستان است مشغول تولید محتوا برای شرکت های خارجی است.این مرکز بسیار موفق است.

ازوجی بیان کرد: اشتغال افرادی که در راستای رسته های شناسایی شده است باید رسمی باشد، یعنی هم مشمول بیمه شود و هم قرارداد داشته باشند. باید بازارهای فروش این رسته ها هم شناسایی شود. در بحث پوشاک،IT ، کشاورزی و گردشگری سال گذشته به صورت پایلوت اجرا شد، اما امسال قرار است این طرح به صورت کامل اجرایی شود. صنعت،معدن و تجارت، خدمات گردشگری، حمل و نقل، خدمات سلامت، فرهنگی و هنری و ... در بخش رسته ها دنبال می شود.

 به گزارش تسنیم، در حال حاضر که در وضعیت تحریم به سر می بریم،ایجاد اشتغال  در حوزه گیم ظرفیت مناسبی برای کاهش نرخ بیکاری است. حالا با توجه به اظهار نظر مسئولان وزارت کار مبنی بر خالی بودن ظرفیت 90درصدی بازار گیم، چه اقداماتی در راستای اشتغالزایی در این صنعت صورت گرفته است؟ آخرین وضعیت را از مسئولان وزارت کار جویا شدیم اما با موبایل های خاموش مسئولان روبرو شدیم.

منبع : خبرگزاری تسنیم