جهرمی: نقشه‌خوان داخلی به ویز رسید

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۰/۲۳

با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ابوالحسن فیروزآبادی، فرهاد معارفی، نصرالله جهانگرد، سیروس موثقی و احمد معتمدی به‌عنوان اعضای جدید هیئت امنای پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی شدند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران پویا؛ جلسه هیئت امنای پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز با حضور وزیر ارتباطات، نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان برنامه و بودجه و اعضای هیئت امنا تشکیل شد که محمد خوانساری رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدا گزارشی از فعالیت‌های این پژوهشگاه ارائه کرد.

محمد جواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیئت امنای پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این جلسه با اشاره به کاربردی شدن پژوهش‌های این مرکز ابراز کرد: در یک سال گذشته تلاش شده است  پژوهش‌های مرکز تحقیقات، کاربردی و در بخش صنعت قابل اجرا باشد.

وی تأکید کرد: هزینه‌های دولت که در بخش تحقیقات صورت می‌گیرد باید نتیجه آن در بخش تحقیقات آزادانه در اختیار کسب‌وکارها قرار گیرد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف حاصل شده است، خاطرنشان کرد: چند محصول، ثمره کارهای علمی پژوهشگاه است که به موفقیت نسبی رسیده است؛ آنتی‌ویروس "پادویش" وارد بازار شده  و تاکنون یک میلیون نصب داشته و این موضوع سبب رقابت با سایر آنتی‌ویروس‌های خارجی شده است؛ به‌طوری که 700 هزار نسخه روی کامپیوتر و 300 هزار نیز روی گوشی تلفن همراه نصب شده که تعداد نصب روی گوشی‌ها با توجه به بازار ضعیف آنتی‌ویروس موبایل قابل توجه است.
او درباره پروژه "ترگمان" نیز گفت: دقت ترجمه فارسی به انگلیسی و بالعکس این پروژه نسبت به گوگل قابل توجه است که رشد 16برابری نسبت به اوایل سال داشته است.

وی با اشاره به افزایش تعداد زبان‌های مورد ترجمه در این پروژه افزود: ترگمان با روس‌ها، ژاپنی‌ها و گروه‌های عرب‌زبان به توافق رسیده و اکنون نیز هشت زبان به فارسی و بالعکس ترجمه می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ترگمان تلاش می‌کند تا با زبان‌های دیگر ارتباط برقرار کند، تصریح کرد: اعضای حاضر در ترگمان به‌سراغ استارت‌آپ‌ها در کشورهای دیگر رفتند و یک حرکت نرم اما پرشتاب را آغاز کرده‌اند و این جزو کارهای خوب در پژوهشگاه محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: نقشه‌خوان داخلی در کشور اجرا شده است به‌طوری که دو میلیون دانلود دارد در حالی که ویز به‌عنوان یک نرم‌افزار خارجی نیز همین اندازه دانلود شده و این موضوع نشان‌دهنده جذب اعتماد مردم به نرم‌افزار داخلی است.

وزیر ارتباطات در توصیه‌ای به اعضای هیئت امنای پژوهشگاه گفت که داده‌های تحقیقات را در اختیار عموم قرار دهند و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی استارت‌آپ‌ها را تشویق به سرمایه‌گذاری کنند.

بر اساس این گزارش، پس از بحث و بررسی پیرامون بودجه تفصیلی سال 97 و پیشنهادی سال 98 پژوهشگاه، بودجه به‌تصویب اعضا رسید.


اگر از مسیریاب ویز استفاده می کنید خوب است بدانید که شما می توانید پس از دانلود صدای فارسی waze ، سخنگوی فارسی این برنامه را فعال نمایید. مقاله سخنگوی فارسی waze را در این خصوص مطالعه کنید.

منبع: تسنیم