تجهیز ۱۱ حوزه قضایی استان سمنان به ویدئو کنفرانس

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۰/۲۷

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان سمنان با بیان اینکه ۱۱ حوزه قضایی استان سمنان به سیستم ویدئو کنفرانس مجهز هستند گفت: خوشبختانه همکاران قضایی از این طرح استفاده کردند و اولین جلسه رسیدگی به صورت ویدئوکنفرانسی حدود سه هفته پیش برگزار شد.

محبوبه صابر، معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان در خصوص استفاده از سامانه‌های الکترونیکی در دادگسری استان سمنان بیان داشت: کاری که در این زمینه انجام شد استفاده از آی سی تی در فرآیند دادرسی بود؛ اکنون چند سالی است از آی سی تی در دادگستری استان سمنان استفاده می شود و به صورت الکترونیکی بسیاری از اقدامات انجام می شود.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان سمنان تصریح کرد: اکنون 11 حوزه قضایی استان سمنان به سیستم ویدئو کنفرانس مجهز هستند و آی سی تی در جریان قرار گرفت، به طوری که کاملا دوره‌های آموزشی و در حال حاضر جلسه رسیدگی به پرونده ها به صورت الکترونیکی برگزار می شود.

وی ادامه داد: با حمایت‌های رئیس کل دادگستری استان سمنان و زیرساخت هایی که در دادگستری ایجاد شد و تجهیز ساختمان دادگستری به سامانه ثنا در نقاطی که دفاتر خدمات قضایی نبود همکاران دادگستری نسبت به ثبت نام اشخاص اقدام می کردند به طوی که اکثر افرادی که به دادگستری مراجعه می کنند دارای شناسه قضایی هستند.

صابر در ادامه اذعان کرد: دادگستری استان سمنان حدود دو سال است که با کسب مقام اول در خصوص ابلاغ الکترونیکی در کشور پیشرو بوده است و در شش ماهه نخست بالای 85 درصد ابلاغ ها به صورت الکترونیکی بوده است.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان سمنان افزود: اکنون ثبت شکواییه به دفاتر خدمات قضایی واگذار شده است و در این دفاتر ثبت می شود؛ دفاتر خدمات قضایی به صورت کشیک نیز حضور دارند و اگر ثبت شکواییه لازم باشد در خارج از ساعت اداری نیز به مراجعان خدمات ارائه داده می شود.

وی گفت: استان سمنان در زمینه استفاده از سامانه الکترونیکی رسیدگی به پرونده ها جزء استان هایی بوده که به آن اهمیت می داده و از ابتدا نیز همکاران قضایی از این سامانه استفاده می کردند؛ برای اینکه بتوانیم در مدیریت پرونده ها و کنترل آمار را به صورت الکترونیکی داشته باشیم همکاران به صورت دوره ای آموزش می بینند و از آن ها خواسته می شود تا از این سامانه استفاده کنند.

صابر در ادامه در خصوص استفاده از ویدئوکنفرانس در حوزه های قضایی استان سمنان برای برگزاری دادگاه نیز خاطرنشان کرد: حدود یک ماه است که ما در نامه ای از همکاران قضایی خواستیم تا از ظرفیت سیستم ویدئوکنفرانس استفاده کنند تا در موارد امنیتی، صرفه جویی ها و در الویت آن تکریم ارباب رجوع بهره گیری شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه همکاران قضایی از این طرح استفاده کردند و اولین جلسه رسیدگی به صورت ویدئوکنفرانسی حدود سه هفته پیش برگزار شد که برگزارکننده آن نیز قائم مقام دادگستری کل استان سمنان بود؛ در آن جلسه رسیدگی، متهم در شاهرود بود و جلسه به صورت الکترونیکی برگزار شد و در همان روز متهم از زندان آزاد شد.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان سمنان تصریح کرد: در حال حاضر که در حال صحبت با شما هستم درخواست های خیلی زیادی از حوزه های قضایی برای برگزاری جلسات دادگاه به صورت ویدئوکنفرانس داشتیم و همکاران از این موضوع استقبال کردند.

وی در ادامه از دیگر استفاده های ویدئو کنفرانس در حوزه های قضایی استان سمنان گفت: پیش از اینکه برگزاری جلسات دادگاه را آغاز کنیم بحث آموزش مطرح بود؛ حدود یکسال است که ما هیچ دوره آموزشی را به صورت حضوری برگزار نمی کنیم و از طریق ویدئوکنفرانس و با حضور اساتید مجرب صورت می گیرد.

صابر افزود: ما در این زمینه صرفه جویی اقتصادی و کاهش ایاب و ذهاب را در حوزه های قضایی داشتیم؛ از طرفی با توجه به نظرسنجی هایی که دراین خصوص انجام شده حکایت از آن دارد که از برگزاری جلسات به صورت ویدئوکنفرانس استقبال شده است.

وی با بیان اینکه دورترین حوزه قضایی استان تا مرکز استان سمنان بیش از چهار ساعت فاصله دارد گفت: طی کردن این مسیر توسط همکاران سبب خستگی می شود که به موجب آن از کیفیت آموزش کاسته می شود اما در جلسات به صورت ویدئوکنفرانس به این صورت نیست و کارآیی آن بیشتر است.

منبع: میزان