هفتمین دفتر خدمات الکترونیکی قضایی در استان مرکزی افتتاح شد

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۱/۱۴

همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هفتمین دفتر خدمات الکترونیکی قضایی در استان مرکزی آغاز به کار کرد.

ظهر امروز همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هفتمین دفتر خدمات الکترونیکی قضایی در استان مرکزی با صرف هزینه‌ای بالغ‌بر ۲۰۰ میلیون تومان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل دادگستری استان مرکزی در این مراسم با اشاره به فعالیت‌های دستگاه قضایی و تفاوت این دستگاه نسبت به قبل از انقلاب گفت: در اوایل انقلاب تنها دادگاه عمومی بود که مدتی بعد از انقلاب دادگاه عمومی منحل شد و در حال حاضر دوباره دادگاه عمومی تقسیم‌بندی و به دادگاه‌های کیفری و حقوقی تبدیل شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم عبدالهی لازمه الکترونیکی شدن دفاتر و اسناد قضایی و دادرسی را در ایجاد زیرساخت‌های خوب دانست و افزود: هدف ایجاد دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی کاهش اطاله دادرسی و ثبت دادخواست‌ها و شکوائیه‌ها و احضاریه مردم به صورت الکترونیکی و جلوگیری از حضور مکرر مردم به دادگستری مناسب است.

وی با تأکید بر اینکه با الکترونیکی شدن اسناد امکان جعل اسناد به صفر می‌رسد، ادامه داد: امروز مردم به‌راحتی می‌توانند با ورود کد رمز خود وارد سامانه شوند و از تاریخ و روند اجرای پرونده و رأی خود مطلع شوند.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی بر اجرای نظم و انضباط در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تأکید کرد و بیان داشت: باید کارشناسان حقوقی در دفاتر خدمات حضور داشته تا با راهنمایی مردم موجب کاهش اشتباهات مردم در ثبت درخواست‌ها شوند.

عبدالهی با بیان اینکه ۸۵ درصد ابلاغیه‌های امسال از طریق تلفن همراه  و ارسال پیامک از طریق سامانه ثنا انجام شده است، بیان داشت حضور و مراجعه مردم به این دفاتر موجب کاهش هزینه‌های دادرسی و صرفه‌جویی در وقت و جلوگیری از حضور و مراجعه پی‌درپی مردم می‌شود.

معاون  آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان مرکزی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه  هفتمین دفتر خدمات الکترونیکی قضایی در استان مرکزی افتتاح و در سال آینده این دفاتر در استان مرکزی به ۴۷ دفتر می‌رسد، گفت:  در حال حاضر سه دفتر خدمات الکترونیکی قضایی در اراک وجود دارد که در سال آینده به ۱۰ دفتر افزایش می‌یابد.

فرشید طاهری تصریح کرد: در سال گذشته ۶۰ درصد ابلاغیه‌ها به‌صورت الکترونیکی انجام شد که موجب کاهش هزینه به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان شد و امسال ۸۰ درصد ابلاغیه‌ها در قالب الکترونیکی و سامانه ثنا به مردم ابلاغ شده که پیش‌بینی می‌شود نزدیک ۳۰۰ میلیون کاهش هزینه‌ها اعم از تمبر و کاغذ را به دنبال داشته باشد.

وی تحقق عدالت قضایی و دسترسی آسان، سریع و برابر شهروندان، کاهش سفرهای درون و برون‌شهری، پیشگیری از بروز فساد، کاهش اطاله دادرسی و صرفه‌جویی در وقت و هزینه مردم و افزایش دقت و کیفیت در روند دادرسی و افزایش رضایتمندی مردم و‌...‌ را از جمله اهداف و مزایای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بیان کرد.

برای اطلاع از نحوه پیگیری پرونده از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی مقاله راهنمای دریافت خلاصه پرونده را مطالعه فرمایید. همچنین خواندن مقاله سامانه ثنا قوه قضاییه را نیز به شما توصیه می کنیم .

منبع: خبرگزاری فارس