۲۰ میلیون نفر قابلیت بهره برداری از سامانه ثنا را پیدا کرده اند

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۱/۱۶

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: ۲۰ میلیون نفر امروز قابلیت بهره برداری از سامانه ثنا را پیدا کردند. به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ، نشست چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با موضوع دستاورد های قوه قضاییه در حوزه فناوری اطلاعات، بعدازظهر امروز در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه برگزار شد. 

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اظهار کرد: فعالیت های گسترده ای در حوزه فضای مجازی از حدود ۱۰ سال پیش شروع کردیم که بسیاری از این موارد برای اولین بار در قوه قضاییه و نظام جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت. 

وی ادامه داد: مجموعه فعالیت های دستگاه قضایی در حوزه معماری جدید در ۴ لایه توانمندساز های نهادی، زیرساخت های فنی، درون سازمانی و فرآیند ها و لایه خدمات بوده است که در لایه اول ساختار ستادی و استانی را تشکیل دادیم و توانمندساز های حوزه فناوری اطلاعات در حوزه انسانی و اصلاح قوانین و مقررات شکل داده شد. 

جهت نحوه مشاهده ابلاغیه در سامانه ثنا ، مقاله اوراق قضایی را مطالعه و بررسی نمایید.

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری افزود: لایه دوم به زیرساخت های نرم افزاری و شبکه ملی عدالت را در بر می ‎گیرد و لایه سوم خدمات به کارکنان و ذی نفعان قوه قضاییه و مدیریت منابع سازمان و تعاملات ستادی را شامل می شود و لایه چهارم به ارائه خدمات قضایی به مردم، تعامل با ضابطان قضایی و دستگاه های اجرایی می پردازد. 

وی اضافه کرد: لایه اول یعنی توانمندساز های نهادی مرکز آمار و فناوری اطلاعات، برای اولین بار در قوه قضاییه شکل گرفت و تمرکز اصلی و جدی در این حوزه داشتیم، از طرفی گستره استانی به شکلی شد که ۳۱ معاونت در استان ها تشکیل شد، در واقع برای توسعه عملیات قضایی در حوزه فناوری نیازمند معاونت هایی در استان ها بودیم که در حال حاضر مشغول فعالیت هستند. 

 

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: برای اولین بار پژوهشکده فناوری اطلاعات تاسیس شد و برای انجام هرکاری، فعالیت های مطالعاتی آن در این پژوهشکده انجام می شود. 

وی ادامه داد: ما نیازمند نیروی انسانی کافی و خبره بودیم و به همین منظور منابع انسانی قوی را به کار گرفتیم، در یکی از تعاونی های قوه قضاییه شرکت حامی عدالت را تاسیس کردیم که نیرو های توانمند و دانشگاهی در این شرکت استخدام شدند که این موضوع از پروژه های موفق ما بوده است که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نفر در این شرکت فعالیت می کنند که از همه آن ها از مهندسان نرم افزار و سخت افزار هستند که در حوزه های شبکه ای فعالیت می کنند. 

وی ادامه داد: ما متوجه شدیم که باید به قضات و کارکنان آموزش های لازم را بدهیم، لذا فعالیت گسترده ای در حوزه کارآموزان و ذی نفعان قضایی برای استفاده از فناوری اطلاعات شکل گرفت و آموزش های لازم ارائه شد. 

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری افزود: یکی از مهمترین کار هایی که در دستگاه قضایی برای اولین بار شکل گرفت تصویب آیین دادرسی الکترونیکی بود که مشکلات بسیاری را از پیش روی ما برداشت. 

وی گفت: ما متوجه شدیم که بدون تغییر قوانین و مقررات نمی توانیم کارهایمان را پیش ببریم که با مساعدت های مجلس و معاونت حقوقی قوه قضاییه، اصلاحات گسترده ای در قوانین و مقررات در حوزه آیین های دادرسی و دستورالعمل ها و آیین نامه ها ایجاد شد و برای اولین بار شبکه ملی عدالت در قوه قضاییه شکل گرفت. 

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری گفت: ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یکی از افتخارات دستگاه قضایی است، همچنین راه اندازی سامانه ثنا و دسترسی مردم به آن در راستای عدالت الکترونیکی ایجاد شده است که ۲۰ میلیون نفر امروز قابلیت بهره برداری از سامانه ثنا را پیدا کردند و در همین راستا با توسعه ابلاغ الکترونیک بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان در مدت دو سال صرفه جویی شده است. 

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در تشریح لایه دوم تصریح کرد: از اقداماتی که در این زمینه انجام شد تجمیع سرور استان تهران با استان های دیگر بود که یک کار جهادی بود که شکل گرفت. 

وی افزود: در بسیاری از مراکز شهرستان ها و بین استانی شبکه گسترده فیبر نوری را داریم و با تاسیس شبکه ملی عدالت مجموعه آیین نامه ها به صورت الکترونیکی در عرض چند ثانبه به کاربران رسانده می شود. از طرف دیگر با راه اندازی ۱۴۰۰ دفتر خدمات الکترونیک قضایی تا پایان سال، بستری برای مبادلات اطلاعاتی مردم با دستگاه قضایی فراهم شد. 

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری ادامه داد: در حال حاضر اطلاعات ثبت دادخواست و شکواییه از منازل مردم امکان پذیر شده و مردم می توانند با فراغت خاطر مطالب خود را به دفاتر خدمات قضایی ارسال کنند و فردای آن روز در دفتر خدمات قضایی احراز هویت شود و توسط دفتر خدمات شکواییه یا دادخواست خود را بفرستد، البته ما یک کانالی هم به دولت زده ایم و به ثبت احوال هم وصل شدیم تا اینکه بتوانیم احراز هویت را انجام دهیم. 

وی اذعان کرد: گاهی اوقات مشکلاتی از ناحیه احراز هویت پیش می آمد و فرد ادعای هویتی را در دادگاه می کرد و ما فقط یک کارت ملی از وی مطالبه می کردیم که گاهی اوقات ممکن است همین کارت های ملی نیز مجعول باشد، اما اکنون هر قاضی می تواند احراز هویت شاکی، طرف و خواهان پرونده را استعلام کند. 

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اضافه کرد: در لایه درون سازمانی خدمات قضات و کارکنان را داشتیم، دبیرخانه الکترونیک یک ارتباط درون سازمانی بود که در همه نقاط یاد شده امکان مراسلات ما فراهم است و بعد از شبکه بانکی، شبکه ملی عدالت بزرگ ترین شبکه گسترده در کشور محسوب می شود. 

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری در ادامه و در خصوص موضوع سجل قضایی اظهار کرد: قبلا اگر کسی در استانی مرتکب جرمی می شد در استان دیگر این امکان وجود نداشت که اسم او را ثبت داشته باشیم، از ۳۱ استان استعلام می شد، اما با راه اندازی سجل کیفری این امکان برای قضات فراهم شده تا مجموعه سوابق فرد را تحت هر عنوانی که به دستگاه قضایی مراجعه کرده باشند، ملاحظه کنند که یکی از دستاورد های مهم و بزرگ در قوه قضاییه است. 

وی در ادامه گفت: اطلس جرایم کشوری و اطلس دادخواست های کشوری استخراج شده و به صورت ماهانه به روسای کل دادگستری ارسال می شود که مورد استقبال قرار گرفته است؛ چرا که این یک تحول جدی بود که ما اطلاعات گسترده ای را در اختیار روسای کل هر استان قرار دهیم و در سطح مدیریتی این فعالیت ها را انجام دادیم 

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه بیان کرد: در لایه سوم که سازمانی و فرآیندی بود منابع سازمانی را داشتیم و با یک مطالعه ۹ ماهه و با تلاش یکی از شرکت های فناوری داخلی موفق شدیم سامانه جامع منابع انسانی را در قوه قضاییه راه اندازی کنیم که امروز حقوق تمام کارکنان، قضات و رصد فعالیت های منابع انسانی ذیل این سامانه جامع انجام می شود و ما در کمتر از یک هفته می توانیم احکام سال های جدید را صادر کنیم. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: همین طور سامانه جامع منابع مالی را داریم که بر اساس آن اموالی که بیش از آن در دادگستری وجود داشت هیچ اطلاعاتی نداشتیم، اما امروز با این سامانه به اموال مذکور دسترسی داریم. لذا این دو سامانه که گفته شد تحول جدی در معاونت پشتیبانی و معاونت منابع انسانی در قوه قضاییه ایجاد کرد. 

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری در ادامه بیان کرد: یکی از افتخارات ملی این موضوع محسوب می شود و من توصیه می کنم که به همه دستگاه ها از این موضوع الگو بگیرند و به صورت سراسری در نهاد خود استفاده کنند. 

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه و در خصوص ابلاغیه های الکترونیکی بیان کرد: بزرگ ترین افتخاری که همکاران در مرکز فناوری داشته اند ابلاغ الکترونیکی بوده است؛ چراکه ما موظف بودیم که سالانه ۵ درصد ابلاغ ها را به صورت الکترونیکی انجام دهیم که قاعدتا باید ۲۰ سال طول می کشید، اما امروز از حدود یک سال و نیم که از راه اندازی آن گذشته بیش از ۸۰ درصد از ابلاغ ها به صورت الکترونیکی انجام می شود که این موضوع یکی از نوآوری ها و ابداعات دستگاه قضایی است. 

وی افزود: دومین ابداع طرح مراقبت الکترونیک بوده که بر اساس آن بسیاری از زندانیانی که بار اولشان بوده که زندانی شده اند و مثلا چک برگشتی داشته و یا بدهکار معمولی بودند برای آن ها این مجوز را گرفتیم که با پابند در خانه خود دوران محکومیت را سپری کنند. 

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری بیان داشت: در این خصوص بالغ بر هزار پابند تولید و حدود ۳۰۰ زندانی با پابند الکترونیکی مشغول گذراندن دوران محکومیت خود در منزل هستند که این نیز یکی از افتخارات قوه قضاییه بوده است. 

در ادامه نشست ۴۰ سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران حجت الاسلام و المسلمین سالک، نماینده مجلس شورای اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی ما مبتنی بر مجموعه ارزش های الهی، دینی و اسلامی است و جامعه بشری را تحت پوشش این حرکت بزرگ خود قرار داده است. 

حجت الاسلام و المسلمین سالک با اشاره به پشتیبانی مردم با بصیرت و حاضر در صحنه از نظام جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: حتما در ۲۲ بهمن امسال شاهد یک تجلی قدرت الهی در وجود انسان های انقلابی خواهیم بود و دشمنان مان مایوس و مایوس تر خواهند شد. 

وی با اشاره به دستاورد های قوه قضاییه افزود: بهترین دستاورد قوه قضاییه در دهه چهارم انقلاب اسلامی دادرسی الکترونیک است و یکی از مواردی که رئیس مرکز آمار وفناوری اطلاعات قوه قضاییه به آن اشاره کردند استفاده از پابند های الکترونیک برای جلوگیری از افزایش تعداد زندانیان بود. از طرفی ترویج فرهنگ صلح وسازش در جامعه و آسیب شناسی و تقویت شورا های حل اختلاف می تواند در کاهش جمعیت کیفری نقش موثری داشته باشد. 

قضات دادگاه های خانواده در کاهش طلاق های توافقی تلاش کنند 
نماینده مجلس شورای اسلامی بر تلاش قضات دادگاه های خانواده در کاهش طلاق های توافقی، تاکید کرد و گفت: حرکت قوه قضاییه بر مبنای برنامه محوری از مسائل مهم و اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد و ضرورت دارد قوه قضاییه در لایه های مختلف اصلاح و تنقیح قوانین، مجلس را کمک کند و مجلس نیز متقابلا به کمک قوه قضاییه بیاید. 

حجت الاسلام و المسلمین سالک افزود: در حال حاضر ما با جرایم جدیدی همچون جرایم فضای مجازی روبه رو هستیم، لذا اصلاح قوانین در این راستا اهمیت ویژه ای دارد. 

حجت الاسلام و المسلمین سالک با بیان اینکه ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می گذرد و ما همچنان شاهد دستاورد های بسیاری هستیم تصریح کرد: استکبارجهانی از طریق اعتبار زدایی از نظام جمهوری اسلامی با رویکرد فساد درصدد طراحی توطئه است. این در حالی است که قوه قضاییه با قدرت در این زمینه ورود کرده است و حتی با دانه دشت ها نیز برخورد می کند. وقتی قوه قضاییه با این مفسدان برخورد می کند موجب ایجاد امنیت و جذب سرمایه گذاری به ویژه در این شرایط جنگ اقتصادی در کشور می شود. 

در ادامه این نشست سردار حسن بهشتی رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات سپاه پاسداران و از پیشکسوتان دفاع مقدس گفت: در این ۴۰ سال توطئه های بسیاری علیه انقلاب اسلامی انجام شد و ما کارشکنی های دشمنان و منافقین را در سال های اول انقلاب فراموش نمی کنیم. 

وی با بیان اینکه رویکرد فناورانه در دستگاه قضایی جای تقدیر و تشکر دارد، افزود: قوه قضاییه با معماری فناورانه خود نقش ممتازی در مهار فتنه ها و جنگ روانی و فرهنگی داشته است. 

سردار بهشتی افزود: معماری فناورانه می تواند فرآیند های سنتی را اصلاح و مسیر دادرسی را کوتاه کند، حتی تجهیزات فنی می تواند در مدل رسیدگی و برخورد با جرایم موثر باشد. 

رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات سپاه پاسداران با بیان اینکه دنیا علاقمند است که مدلی را از جمهوری اسلامی ایران الگو بگیرد، تصریح کرد: در مبارزه با تروریسم دنیا علاقمند است که روش جمهوری اسلامی ایران را الگو قرار دهد. این در حالی است که ما در حوزه مسائل قوه قضاییه هم می توانیم به مدل برسیم و دنیا علاقمند است از مدل های فناورانه بهره گیری کند. اگر بناست که راهبرد امام راحل به عنوان حکومت اسلامی در جهان و جمهوری های مستقل شکل بگیرد، قوه قضاییه می تواند در این راستا برای جهان اسلام الگو باشد و چنانچه اشکالاتی در اجرا و پیاده سازی وجود دارد، ان شاءالله برطرف شود. 

سردار بهشتی بر لزوم ارتقاء شاخص های رضایتمندی مردم در قوه قضاییه تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم متوجه شویم که این معماری فناورانه توانسته موفق عمل کند یا خیر، باید شاخص ها را بررسی کنیم و ببینیم آیا ما توانسته ایم میزان رضایتمندی مردم را افزایش دهیم. 

رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات سپاه پاسداران در پایان خاطرنشان کرد: شفاف سازی، اصلاح فرآیند ها، افزایش رضایتمندی در میان آحاد جامعه اهمیت بسیاری دارد و برای رسیدن به سطح مطلوب راه بسیاری در پیش است.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان