ستاد مبارزه با قاچاق کالا: کارت سوخت بازمی گردد

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۱/۱۶

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: احیای کارت سوخت از دیدگاه این ستاد منتفی نیست زیرا آن را ابزار موثری در ایجاد شفافیت در تولید، توزیع و مصرف سوخت می دانیم اما اینکه سیاست وزارت نفت در اقدام چه باشد، به خودش باز می گردد. 

حمیدرضا دهقانی نیا درباره آخرین اقدامات انجام شده برای جلوگیری و کاهش قاچاق سوخت اظهار کرد: در حوزه قاچاق سوخت اتفاقات قابل توجهی افتاده که از آن جمله می توان به کارت های مهاجر و شناسنامه دار شدن محصولات و مشتقات فرآورده های نفتی اشاره کرد. 

این مقام مسئول در ستاد مبازه با قاچاق کالا و ارز افزود: پیش از این خلاء هایی در این حوزه صادرات مشتقات نفتی وجود و این محصولات بدون اینکه شناسنامه و کُدی داشته باشند خیلی راحت تحت عنوان یک فرمولاسیون، صادر می شدند. 

دهقانی نیا با اشاره به شناسنامه دار شدن و استانداردسازی محصولات و فراورده های نفتی گفت: در راستای شناسنامه دار کردن فراورده های نفتی، پروانه های بهره برداری شرکت های تولیدی مورد اصالت سنجی و صحه گذاری قرار گرفت این در حالی است که پیش از این، سازوکار شفاف و متقنی در حوزه صادرات فراورده های نفتی وجود نداشت و تخلفاتی هم مانند عدم مطابقت فراورده های صادراتی با پروانه بهره برداری، خرید و فروش اسناد منشاء یا عدم تناسب فراورده اظهار شده با ظرفیت تولید اتفاق می افتاد. 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان یک سیاستگذار، یکی از برنامه هایی که تعریف کرد ساماندهی صدور پروانه تاسیس و بهره برداری فراورده های نفتی و مشتقات آن و شناسنامه دار و هویت دار کردن محصول تولیدی بود با این هدف که اگر قرار است فراورده نفتی صادر شود، باید دارای هویت و مشخصه فنی معلوم و قابل اندازه گیری باشد. 

دهقانی نیا توضیح داد: در همین رابطه کارگروه هایی تشکیل شد که البته این کارگروه ها در سال های قبل هم فعال بودند ولی یک بازنگری کامل در ساختار و فعالیت های آنها بوجود آمد و سپس با مسئولیت سازمان ملی استاندارد جلسات آن برگزار و ضمن بازدید از واحدهای تولیدی فراروده های نفتی و مشتقات آن، شرایط و امکانات این واحدها با نوع فعالیت درج شده در پروانه فعالیت، مطابقت داده شد. 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به دگرگون شدن نمونه برداری و آزمایش فراورده های نفتی و مشتقات آن، اظهار داشت: در رویه جدید، نتیجه نمونه برداری پس از ارسال از طرف آزمایشگاه با بررسی های قبلی صورت گرفته در محل واحد تولیدی، انطباق یافته و به نوعی فرایند تولید فراورده نفتی و مشتقات آن، شناسنامه دار می شود و سازمان ملی استاندارد به محصولاتی که شرایط و فرایندها در آن رعایت شده باشد، کد استانداردسازی می دهد و با هماهنگی شرکت پخش فراورده های نفتی، اطلاعات محصول در سامانه ثامن یا «ثبت الکترونیکی معاملات نفتی» درج می شود و این موضوع از خرید و فروش، جعل اسناد منشاء و صدور فاکتورهای صوری توسط شرکت های واسطه و دلال جلوگیری می کند. 

دهقانی نیا ادامه داد: همه این اقدامات در راستای تبصره دو ماده ۳ آئین نامه اجرایی مواد ۵۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و بند ۲۱ تبصره ۳ و بند ۲۹ دستور العمل ماده ۴۵ آئین نامه اجرایی قانون انجام شده است. طبق آمارهایی هم که دریافت کردیم، روند قاچاق سوخت در ماه های اخیر رو به کاهش بوده و به عبارتی حذف کارت های مهاجر و شناسنامه دار کردن فراورده های نفتی و مشتقات آن در کاهش قاچاق موثر بوده است. 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا موضوع احیای کارت سوخت منتفی شده است یا خیر گفت: کارت سوخت از نظر ما منتفی نیست زیرا آن را ابزار موثری در ایجاد شفافیت در تولید، توزیع و مصرف سوخت می دانیم. وقتی مصرف شفاف و کنترل شده و کاهشی باشد، قاعدتا تولید کم می شود و در نهایت وقتی تولید کاهش یابد، عرضه خارج از شبکه و قاچاق هم کاهش می یابد. 

وی تاکید کرد: از نظر ما کارت سوختی که وزارت نفت پیگیر آن است اگر برای مصرف کنندگان نهایی صاحب خودرو عملیاتی شود، ابزار خوبی است و این نظر فنی و کارشناسی ماست اما اینکه سیاست وزارت نفت در اقدام چه باشد به خودش باز می گردد . 

دهقانی نیا تاکید کرد: از نقطه نظر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کارت سوخت چون فضا را در حوزه مصرف شفاف و کنترل می کند، در پیشگیری از قاچاق موثر است و از این موضوع حمایت می کنیم.

جهت کسب اطلاعات در خصوص پیگیری و فراموشی رمز کارت سوخت ، توصیه می کنیم مقاله های سامانه پیگیری کارت سوخت و مراکز رمز گشایی کارت سوخت را بررسی کنید.

منبع : سایت تیک