کدامیک از اپراتورها پوشش دهی فورجی بهتری دارند؟

تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۰/۱۶

پوشش دهی یکی از مهم ترین فاکتورها در کیفیت اینترنت اپراتورها در مناطق مختلف است و پوشش دهی فورجی نیز عاملی مهم در رضایت کاربران به شمار می رود.  برای درک بهتر موضوع، خوب است بدانید که تعداد دکل های اپراتورها در نواحی مختلف با یکدیگر فرق دارد و به همین دلیل مشترکین این اپراتورها نیز سرعت بالاتر یا کمتری را نسبت به اپراتور دیگر تجربه می کنند. مثلا در برخی نواحی، همراه اول دکل های بیشتری دارد و به همین دلیل مشترکین این اپراتور از سرعت اینترنت بالاتری برخوردارند. با توجه به اهمیت فاکتور پوشش دهی، در حال حاضر اپلیکیشنی با نام اوپن سیگنال ( Open Signal) به بازار عرضه شده است که با استفاده از آن می توانید به بررسی سرعت و پوشش دهی اینترنت اپراتورهای مختلف در اطرافتان بپردازید. با ما در ایتنا همراه باشید تا با این اپلیکیشن بیشتر آشنا شوید. همچنین در فرصت حاضر تلاش داریم مشخص کنیم که کدامیک از اپراتورها پوشش دهی فورجی بهتری دارند. 

اوپن سیگنال چیست و چه کاربردی دارد؟ 

Open Signal اپلیکیشنی مشهور برای بررسی کیفیت اینترنت است. با استفاده از این برنامه می توانید سرعت و پوشش دهی اینترنت اپراتورهای مختلف را بسنجید. گفتنی است، این نرم افزار بیش از ۱۰ میلیون کاربر دارد و برای اندروید و iOS طراحی شده است. محیط کاربری مناسب و ساده، رایگان بودن تمامی امکانات، امکان نمایش پوشش وای فای، امکان نمایش وای فای عمومی و امکانات کاربردی از جمله ویژگی های این برنامه هستند. 

امکانات اپلیکیشن اوپن سیگنال: 

• در منوی داشبورد اوپن سیگنال می توانید میزان آنتن دهی اپراتور، نوع شبکه (نسل دوم، 4G، 3G) و موقعیت نزدیک ترین آنتن های مخابراتی را ببینید. 
• در این برنامه، این امکان برایتان فراهم شده است که به مشاهده میزان و زمان مصرف اینترنت (از طریق وای فای یا اتصال دیتا) و همین طور مشاهده اطلاعات تماس ها و پیامک های رد و بدل شده در طول ساعت، روز و ماه گذشته بپردازید. 
• در قسمت نقشه این نرم افزار می توانید آنتن در حال ارتباط با موبایل خود و میزان سیگنال دریافتی را مشاهده کنید. به این ترتیب، اگر دچار افت آنتن شده باشید با تعیین موقعیت روی نقشه به سمت نزدیک ترین آنها هدایت خواهید شد. 

• یکی دیگر از قابلیت های اوپن سیگنال این است که می توانید نزدیک ترین مودم های عمومی و بدون رمز را روی نقشه پیدا کنید. 
• در منوی تست، این امکان برایتان فراهم شده است که به تشخیص سرعت دانلود و آپلود اتصال وای فای مورد استفاده خودتان بپردازید. بنابراین، اگر می خواهید در مورد سرعت اینترنت خود اطلاعات کسب کنید، کافی است یک تست سرعت از این نرم افزار بگیرید و از میزان سرعت اینترنت خود آگاه شوید. همچنین امکان اشتراک نتایج تست سرعت نیز وجود دارد. 
• یکی دیگر از ویژگی های این برنامه کاربردی این است که پوشش آنتن دهی کلیه اپراتورهای فعال در سطح کشور را به تفکیک نوع شبکه روی نقشه برایتان مشخص می کند. بنابراین با استفاده از این اپلیکیشن می توانید پوشش اپراتور های مختلف را با هم مقایسه و بهترین اپراتور را انتخاب نمایید . 
گفتنی است، با مراجعه به وب سایت اوپن سیگنال نیز می توانید از برخی از خدمات این نرم افزار به صورت آنلاین و تحت وب استفاده کنید. به این منظور کافی است به آدرس www.OpenSignal.com مراجعه و پوشش شبکه خود را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که امکانات وب سایت اوپن سیگنال محدود است و برای استفاده از تمامی امکانات این نرم افزار، بهتر است اپلیکیشن اندروید یا IOS آن را بر روی گوشی خود نصب کنید. 

پوشش سیگنال اپراتورها از دید اوپن سیگنال 

برای بررسی پوشش دهی فورجی اپراتورهای مختلف کافی است اوپن سیگنال را روی گوشی تان نصب کنید و پس از ورود به آن، نگاهی به عملکرد اپراتورهای مختلف داشته باشید. 
با بررسی عملکرد کلی ایرانسل و همراه اول متوجه می شوید که هر دوی این اپراتورها از این لحاظ تقریبا شرایط مشابهی دارند و تفاوت فاحشی با یکدیگر ندارند. امّا وقتی وارد جزئیات می شوید و میزان پوشش دهی فورجی دو اپراتور را در برخی نقاط خاص بررسی می کنید، متوجه تفاوت هایی می شوید. برای تبدیل سیم کارت به فورجی ، مقالات سیم کارت نسل چهارم ایرانسل و سیم کارت نسل چهارم همراه اول را بررسی و روش را تست کنید.

مثلا در جاده چالوس که یکی از مناطق پرتردد ایرانیان است و پوشش دهی اینترنت در آن بسیار مهم است، پوشش دهی فورجی همراه اول نسبت به ایرانسل بیشتر است. در شهرستان الیگودرز استان لرستان، همراه اول پوشش فورجی بسیار خوبی دارد. اما ایرانسل در این منطقه خوب ظاهر نشده است و پوشش دهی ناقصی دارد. به همین دلیل، مشترکین همراه اول سرعت اینترنت بهتری را نسبت به مشترکین ایرانسل تجربه می کنند. 
در پارک جنگلی چیتگر تهران، پوشش دهی هر دو اپراتور ناقص است، امّا همراه اول در این بخش کمی بهتر از ایرانسل عمل می کند. پوشش دهی اینترنت دو اپراتور در محله ایوانک تهران و متروی شهید همت تهران تقریبا یکسان است. در شهر کاشان استان اصفهان، ایرانسل پوشش دهی خوبی دارد، امّا همراه اول به مراتب بهتر عمل کرده است و اوپن سیگنال نتایج بهتری را برای این اپراتور نشان می دهد. اگر سایت های مختلف با اینترنت گوشی برای شما باز نمی شود و به دنبال راه حل آن هستید ، مقاله مشکل اینترنت گوشی را مطالعه کنید.

تست سرعت اپراتور همراه اول و ایرانسل در اوپن سیگنال 

پس از تست سرعت آپلود و دانلود در سه شهر مختلف در اوپن سیگنال نتایج زیر به نمایش درآمد: 

تهران (شهرک اکباتان) 

ساوه 

اردبیل 

بررسی موارد بالا نشان می دهد که همراه اول نسبت به ایرانسل پوشش دهی فورجی بهتری دارد و در نتیجه مشترکین این اپراتور از سرعت اینترنت بالاتری بهره مند هستند. در ادامه به مقایسه اپراتورهای مختلف به لحاظ پوشش شبکه و سرعت دانلود می پردازیم. 

پوشش شبکه 

بررسی نقشه پوشش شبکه 4G سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل در تهران و شهرستان های اطراف نشان می دهد که همراه اول پوشش دهی بهتری نسبت به دو اپراتور دیگر دارد. این اپراتور شهر تهران را به طور کامل و شهرستان های اطراف از جمله اسلام شهر، رباط کریم، شهر ری، رباط کریم، پرند، پردیس و شهر کرج را به شکل مناسبی تحت پوشش شبکه فورجی قرار داده است. 
امّا درباره ایرانسل باید گفت که شهر تهران به طور کامل تحت پوشش شبکه فورجی این اپراتور قرار دارد، امّا در شهرستان های اطراف تهران گاهی اوقات باید از شبکه 3G و 2G همراه اول استفاده کرد. 
رایتل نیز تهران و شهرستان های اطراف را در به صورت کامل تحت پوشش شبکه 3G قرار داده است، امّا شبکه 4G در برخی از شهرها فعال است. 


سرعت دانلود 

نتایج تست ها در مورد سرعت دانلود اپراتورهای مختلف نشان می دهد که سرعت دانلود سیم کارت رایتل روی حالت +H که نسخه پیشرفته ای از 3G است، بین ۹ تا ۱۳ مگابیت متغیر است. سرعت آپلود در این حالت به ۴.۵ مگابیت در ثانیه می رسد و پینگ بین ۱۵۵ تا ۲۵۰ میلی ثانیه است که در ایران رقم مرسومی به حساب می آید. 
ایرانسل در همان منطقه ای که رایتل با آنتن +H متصل می شود، روی حالت 4G قرار دارد و سرعت دانلود بین ۱۴.۵ تا ۲۶ مگابیت را در اختیار کاربر قرار می دهد. سرعت آپلود این سرویس دهنده حدود ۱۰ مگابیت است و پینگ هم بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ قرار می گیرد. 
همراه اول در تست سرعت به ارقامی بین ۶۰ تا ۱۰۰ مگابیت دست پیدا کرده است. بر این اساس، این سرویس دهنده در صدر جدول قرار دارد. سرعت آپلود برای این اپراتور حدود ۳۰ مگابیت و پینگ بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ است. این ارقام تا حدی قابل دفاع هستند. 

جمع بندی 
در پایان می توان گفت که امروزه سرعت اینترنت عامل مهمی در اعتبار اپراتور ها است. اپراتورهایی که نتوانند پوشش دهی خوبی داشته باشند و خدمات خوبی به کاربرانشان ارائه دهند، از گردونه رقابت حذف می شوند. 
آمار و ارقام موجود و نتایج تست ها نشان می دهند که در حال حاضر اپراتور همراه اول توانسته است در مسابقه میان اپراتورها در جایگاه بالاتر بایستد و خدمات بهتری را به کاربران ارائه دهد. واقعیت این است که دنیای امروز دنیای رقابت و خدمات است. هر اپراتور و یا سرویس دهنده ای که بتواند خدمات بهتری ارائه دهد، محبوبیت بیشتری در میان کاربران پیدا می کند. تا به اینجای کار، همراه اول توانسته است پوشش دهی فورجی بهتری داشته باشد و کاربران را بیشتر راضی نگه دارد.

برای فعال سازی اینترنت همراه مقالات ، چگونه اینترنت همراه اول را فعال کنیم و اینترنت همراه ایرانسل را مطالعه کنید.

منبع : ایتنا